Virtueel sterrenkijken tijdens Nederlandse Landelijke Sterrenkijkdagen

maandag, 15 maart 2021 09:15

Op vrijdag 19 maart, zaterdag 20 maart en zondag 21 maart vinden de 45ste Landelijke Sterrenkijkdagen plaats. Via livestreams vanaf verschillende plekken in Nederland kun je virtueel komen sterrenkijken. Check voor livestreams en tijden www.sterrenkijkdagen.nl. De sterrenkijkdagen zijn het langstlopende sterrenkundige publieksevenement van ons land. De dagen worden georganiseerd onder de vlag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS).

Volg LIVE de lancering van de Starlink 21 missie! Hot!

zaterdag, 13 maart 2021 10:36

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zondag 14 maart 2021 opnieuw 60 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van vele duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 11u01 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Verste quasar met krachtige radiojets ontdekt Hot!

maandag, 08 maart 2021 16:53

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen de verst bekende bron van radiostraling ontdekt en onderzocht. Het gaat om een ‘radio-luide’ quasar, een helder object met krachtige jets dat straling op radiogolflengten uitzendt, die zo ver weg is dat zijn licht er 13 miljard over heeft gedaan om ons te bereiken. De ontdekking kan belangrijke aanwijzingen opleveren die astronomen meer inzicht geven in het vroege heelal.

Plutomaan: Kerberos

Naast de grote maan Charon cirkelen rond de dwergplaneet Pluto nog enkele andere, kleine maantjes. Eén van deze manen werd op 28 juni 2011 ontdekt aan de hand van waarnemingen met de Hubble Space Telescope en kreeg vervolgens de naam 'Kerberos'. Deze Plutomaan heeft een onregelmatige vorm en reflecteert opvallend veel licht waardoor astronomen vermoeden dat het oppervlak van deze maan bestaat uit waterijs. Net als de dwergplaneet Pluto werd ook Kerberos in 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Kerberos.

Starship SN10 explodeert na geslaagde testvlucht Hot!

donderdag, 04 maart 2021 08:54

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft in de nacht van woensdag 3 op donderdag 4 maart 2021 opnieuw een testvlucht uitgevoerd met een Starship testraket. Tijdens deze SN10 testmissie slaagde SpaceX er voor de eerste maal in om een Starship testraket terug te laten landen op aarde na een geslaagde lancering. Helaas was de vreugde van korte duur aangezien de testraket enkele minuten na zijn landing toch nog explodeerde. Ondanks de explosie na de landing is deze geslaagde testvlucht voor SpaceX opnieuw een belangrijke stap in de ontwikkeling van zijn Starship ruimtevaartuig waarmee het mensen naar de maan en de planeet Mars wil brengen.

Rocket Lab maakt plannen bekend voor nieuwe raket Hot!

dinsdag, 02 maart 2021 08:43

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab, dat vandaag de dag lanceringen uitvoert met zijn Electron raketten vanuit Nieuw-Zeeland, heeft laten weten dat het een nieuwe, zware raket gaat ontwikkelen die in 2024 voor het eerst zal gelanceerd worden. Deze nieuwe raket kreeg de naam 'Neutron' en moet vrachten tot acht ton tot in een lage baan om de aarde kunnen brengen. De onderste rakettrap van de nieuwe Neutron raket zal herbruikbaar zijn en deze raket en de raket zal ook kunnen gebruikt worden voor het lanceren van bemande ruimtevaartuigen.

India brengt Braziliaanse aardobservatiesatelliet in de ruimte Hot!

zondag, 28 februari 2021 09:36

Een Indiase Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) raket heeft op zondag 23 februari 2021 met succes een Braziliaanse aardobservatiesatelliet in een baan om de aarde gebracht. De PSLV raket vertrok om 05u54 Belgische tijd vanop het Satish Dhawan Space Centre en zette de Amazonia-1 satelliet 17 minuten later succesvol uit in een zon-synchrone baan om de aarde op een hoogte van 752 kilometer. Met de Amazonia-1 satelliet wil Brazilië vooral de ontbossing van het Amazonewoud en de landbouw in kaart en in beeld brengen. Naast de Braziliaanse satelliet werden tijdens deze lancering ook nog achttien kleine satellietjes in de ruimte gebracht.

Volg LIVE de lancering van het Starship SN10 prototype! Hot!

donderdag, 25 februari 2021 07:35

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat eind februari 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN10 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna de SN10 raket terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de derde keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

M105 is een sterrenstelsel dat vlak bij de sterrenstelsels M95 en M96 ligt in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Samen vormen ze de Leo I of de M96 groep. De afstand…

Vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis wordt de Sojoez T-14 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie kosmonauten Vladimir Vasyutin, Georgi Grechko en Alexander Volkov. Tijdens deze bemande ruimtevlucht koppelde de Sojoez T-14 zich aan het Russische ruimtestation Saljoet 7. Eind oktober 1985 keerde de Sojoez T-14 terug naar de Aarde doordat kosmonaut Vasyutin ziek was geworden.