Tweede Chinese maanrover succesvol gelanceerd Hot!

zaterdag, 08 december 2018 06:25

Op zaterdag 8 december 2018 (lokale tijd) heeft China met succes zijn nieuwste maanrover in de ruimte gebracht. Zo vertrok vanop de Xichang lanceerbasis een CZ-3B raket met aan boord de Chang'e 4 maanlander en een kleine robotwagen die begin januari 2019 een zachte landing moet maken op de achterkant van de Maan. Dit zal de eerste keer zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand toestel de achterkant van de Maan gaat verkennen.

Komeet 46P/Wirtanen zichtbaar aan de sterrenhemel! Hot!

donderdag, 06 december 2018 09:38

Op 12 december 2018 bereikt de komeet 46P/Wirtanen het perihelium, dat is het punt waarop deze komeet het dichtst bij de Zon staat. Tijdens het perihelium bevindt deze komeet zich op een afstand van 1,06 AE (Astronomische Eenheden) van de Zon en op 'slechts' 0,08 AE van de Aarde, wat overeen komt met ongeveer 12 miljoen kilometer. Doordat de helderheid van de komeet 46P/Wirtanen op dat moment ongeveer magnitude +5,1 zal bedragen, kan deze rond deze periode bij helder weer en locaties met weinig lichtvervuiling zichtbaar zijn met het blote oog.

Eerste licht voor SPECULOOS

woensdag, 05 december 2018 12:08

Het SPECULOOS-project heeft zijn eerste waarnemingen gedaan vanaf de ESO-sterrenwacht op Paranal in het noorden van Chili. SPECULOOS zal zich richten op het detecteren van planeten ter grootte van de aarde die in banen om nabije uiterst koele sterren en bruine dwergen draaien. Het SPECULOOS Southern Observatory (SSO) is met succes geïnstalleerd op de Paranal-sterrenwacht en heeft zijn eerste test- en kalibratie-opnamen gemaakt – een proces dat bekend staat als het ‘eerste licht’.

SpaceX brengt 64 satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 03 december 2018 20:12

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op maandag 3 december 2018 met succes 64 kleine satellieten in de ruimte gebracht. De lancering vond plaats vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië en werd uitgevoerd met een Falcon 9 raket waarvan de onderste rakettrap al tweemaal eerder werd gebruikt voor het lanceren van satellieten. Dit is de eerste keer in de geschiedenis van de Amerikaanse ruimtevaart dat er zoveel vrachten tijdens één lancering in de ruimte werden gebracht. Dit was de 19de lancering die SpaceX uitvoerde in 2018.

Chronologisch overzicht onbemande Marsverkenners

De exploratie van de planeet Mars is altijd al een zeer belangrijk onderdeel geweest binnen de ruimtevaart en de verkenning van het zonnestelsel. Doorheen de jaren zijn ruimtevaartnaties als de Verenigde Staten, Rusland, Europa en Japan er in geslaagd om ruimtetuigen in een baan om de 'rode planeet' te brengen of wagentjes te laten rondrijden op het Marsoppervlak. De weg naar Mars verliep echter niet altijd zonder problemen. Zo is gebleken dat minder dan de helft van alle ruimtetuigen die men naar Mars stuurde, slaagde in zijn opzet. Vaak liep het al mis bij de lancering of verloor men het contact met ruimtesondes die op weg waren naar Mars.

Volg hier LIVE de landing van InSight op de planeet Mars Hot!

zaterdag, 24 november 2018 13:10

Na een reis van meer dan 484 miljoen kilometer moet op maandag 26 november 2018 de Amerikaanse Marslander InSight een zachte landing maken op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight lander moet als eerste onbemand ruimtetuig ooit meters diep in de grond van Mars boren zodat wetenschappers kunnen leren wat er zich onder het oppervlak bevindt. Indien alles vlekkeloos verloopt, moet InSight iets voor 21u00 Belgische tijd een zachte landing maken op een kale vlakte op Mars die men Elysium Planitia heet. Dankzij dit artikel leert u alles over dit bijzonder ruimtetuig en kan u de afdaling naar het Marsoppervlak LIVE volgen.

ESO’s VLT legt details vast van de complexe interactie tussen botsende sterrenwinden

maandag, 19 november 2018 17:13

Het VISIR-instrument van de Very Large Telescope van ESO heeft dit verbluffende beeld van een recent ontdekte drievoudige ster in onze Melkweg vastgelegd. In dit stersysteem, dat de bijnaam Apep heeft gekregen, zou in de toekomst een gammaflits kunnen optreden. Deze kronkelige maalstroom, vastgelegd door het VISIR-instrument van de Very Large Telescope(VLT) van ESO, heeft een explosieve toekomst in het vooruitzicht.

Grote inslagkrater ontdekt onder ijskap van Groenland Hot!

vrijdag, 16 november 2018 09:21

In het noorden van Groenland, onder de Hiawatha-gletsjer, hebben wetenschappers een grote inslagkrater ontdekt die verscholen zit onder een ijslaag van ongeveer 800 meter dik. De krater is ongeveer 31 kilometer breed en hoort hierdoor bij de 25 grootste inslagkraters op Aarde. Volgens wetenschappers zou een ijzermeteoriet van ongeveer één kilometer groot deze inslagkrater hebben gevormd. Deze belangrijke ontdekking werd bekend gemaakt via het wetenschappelijke vakblad Science Advances.

De Nederlandse wis-, natuur- en sterrenkundige Christiaan Huygens maakt voor het eerst een gedetailleerde kaart met daarop zichtbare details van het Marsoppervlak. Om deze kaart te maken, observeerde Huygens de planeet Mars gedurende enkele weken lang. Op de kaart is een driehoekige structuur te zien dat we vandaag de dag kennen als 'Syrtis Major'. Dankzij zijn kaart kon Huygens ook berekenen dat een dag op Mars 24 uur duurt, wat slechts minder dan één uur verkeerd in vergelijking met de moderne berekeningen.

NGC 5128 is het beroemde lensvormige sterrenstelsel in het sterrenbeeld Centaurus (Centaur). Dit sterrenbeeld is gelegen aan de zuidelijke hemelkoepel. Vanaf de breedte van de Benelux is alleen het noordelijk…