China lanceert voor het eerst een Long March 8 raket Hot!

woensdag, 23 december 2020 20:36

China heeft vanop de Wenchang Spacecraft Launch Site voor het eerst een Long March 8 raket gelanceerd. Tijdens deze eerste lancering werden met succes vijf satellieten in een zon-synchrone baan om de aarde gebracht. Het ontwerp van de Long March 8 raket is gebaseerd op dat van de Long March 7 en China wil in de toekomst de Long March 8 raket deels herbruikbaar maken. Dit was meteen ook de 38ste lancering van een Chinese raket in 2020.

Arianespace brengt 36 OneWeb satellieten in de ruimte

vrijdag, 18 december 2020 21:15

Het Europese lanceerbedrijf Arianespace heeft in opdracht van het Britse communicatiebedrijf OneWeb met succes 36 satellieten in de ruimte gebracht. Al deze satellieten werden probleemloos in een baan om de aarde gebracht met behulp van een Russische Sojoez raket vanop de Vostochny Cosmodrome in het verre oosten van Rusland. Net als het Starlink project van SpaceX wil ook OneWeb een netwerk van honderden satellieten rond de aarde uitbouwen die iedereen moeten voorzien van breedband internet.

Canada gaat mee naar de maan Hot!

donderdag, 17 december 2020 19:54

Op woensdag 16 december 2020 heeft het Canadese ruimtevaartagentschap CSA bekend gemaakt dat een Canadese ruimtevaarder mee naar de maan gaat vliegen tijdens de Amerikaanse Artemis 2 ruimtemissie. Hierdoor wordt Canada het tweede land ter wereld dat een mens naar de maan brengt. De Artemis 2 missie moet in 2023 de eerste bemande ruimtevlucht worden uit NASA's nieuwe ambitieuze maanprogramma waarmee de Verenigde Staten opnieuw mensen op het maanoppervlak willen brengen.

Chinese capsule met stukjes maanrots is terug op aarde Hot!

woensdag, 16 december 2020 19:56

Op woensdag 16 december 2020 is in Mongolië een kleine, onbemande Chinese capsule geland met aan boord stukjes maanrots. Deze capsule is afkomstig van de Chinese Chang'e 5 maanlander die op 1 december 2020 een zachte landing maakte op het maanoppervlak waarna deze bodemstalen van de maan genomen heeft. Meteen na de landing van de 300 kilogram zware capsule werd deze in veiligheid gebracht door een Chinees bergingsteam. Dankzij deze succesvolle terugkeer is China het derde land ter wereld geworden, na de Verenigde Staten en Rusland, dat op eigen kracht bodemmonsters van de maan is kunnen gaan halen. De laatste keer dat een land dit deed was in 1976 tijdens de Russische Luna 24 missie.

Russische Angara A5 raket met succes gelanceerd Hot!

dinsdag, 15 december 2020 18:46

Rusland heeft vanop de Plesetsk Cosmodrome, 800 kilometer ten noorden van Moskou, met succes een krachtige Angara A5 raket gelanceerd. De Angara A5 raket is de meest krachtige Russische raket sinds de jaren '80 en werd ontworpen om de succesvolle Proton M raket te vervangen. Tijdens deze lancering werd een zogeheten 'mass simulator' in de ruimte gebracht met een gewicht van 2,4 ton waarmee Rusland wou aantonen dat de Angara A5 raket succesvol zware satellieten in de ruimte kan brengen. Na de eerste lancering in december 2014 was dit nog maar de tweede missie van een Angara A5 raket.

Jupiter en Saturnus zorgen voor bijzonder fenomeen Hot!

zondag, 13 december 2020 00:21

Indien de winterwolken geen spelbreker zijn, kunnen we de volgende dagen een bijzonder fenomeen waarnemen aan de sterrenhemel. Zo vindt er een zogeheten conjunctie plaats tussen de planeten Jupiter en Saturnus die maar elke twintig jaar te zien is. Tijdens dit fenomeen lijkt het, vanaf de aarde gezien, alsof de planeten Jupiter en Saturnus bijna tegen elkaar staan aan de sterrenhemel en op deze manier één helder lichtpunt vormen.

Testvlucht SpaceShipTwo mislukt Hot!

zaterdag, 12 december 2020 19:57

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic heeft op zaterdag 12 december 2020 een testvlucht uitgevoerd met zijn SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Terwijl het de bedoeling was dat het ruimtevaartuig, genaamd 'VSS Unity, met aan boord twee piloten een suborbitale ruimtevlucht had moeten maken, werd de lancering vroegtijdig stopgezet. De VSS Unity kon uiteindelijk veilig terugkeren naar de commerciële ruimtehaven Spaceport America.

Wat brengt 2021 ons op vlak van ruimtevaart?

vrijdag, 11 december 2020 00:13

In dit uitgebreid artikel bespreken we wat de belangrijkste gebeurtenissen zijn op vlak van ruimtevaart die we in 2021 mogen verwachten. Zo moeten er in 2021 opnieuw honderden Starlink satellieten van SpaceX in een baan om de aarde worden gebracht, gaat Rusland een nieuwe module voor het ISS ruimtestation lanceren en gaat Boeing zijn nieuwe bemande ruimtecapsule testen. Daarnaast start China in 2021 ook met de bouw van zijn modulair ruimtestation, moeten er private maanlanders gelanceerd worden en moet Europa de James Webb Space Telescope in de ruimte brengen. Leer alles over deze boeiende missies in dit uitgebreid overzicht!

De Amerikaanse astronoom Brian A. Skiff ontdekt met behulp van het Lowell Observatory Near-Earth-Object Search (LONEOS) project de planetoïde 2004 JG6. Dit is één van de planetoïden met de kleinste omloopbanen om de Zon.

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt…