Chronologisch overzicht onbemande Marsverkenners

De exploratie van de planeet Mars is altijd al een zeer belangrijk onderdeel geweest binnen de ruimtevaart en de verkenning van het zonnestelsel. Doorheen de jaren zijn ruimtevaartnaties als de Verenigde Staten, Rusland, Europa en Japan er in geslaagd om ruimtetuigen in een baan om de 'rode planeet' te brengen of wagentjes te laten rondrijden op het Marsoppervlak. De weg naar Mars verliep echter niet altijd zonder problemen. Zo is gebleken dat minder dan de helft van alle ruimtetuigen die men naar Mars stuurde, slaagde in zijn opzet. Vaak liep het al mis bij de lancering of verloor men het contact met ruimtesondes die op weg waren naar Mars.

Volg hier LIVE de landing van InSight op de planeet Mars Hot!

zaterdag, 24 november 2018 13:10

Na een reis van meer dan 484 miljoen kilometer moet op maandag 26 november 2018 de Amerikaanse Marslander InSight een zachte landing maken op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight lander moet als eerste onbemand ruimtetuig ooit meters diep in de grond van Mars boren zodat wetenschappers kunnen leren wat er zich onder het oppervlak bevindt. Indien alles vlekkeloos verloopt, moet InSight iets voor 21u00 Belgische tijd een zachte landing maken op een kale vlakte op Mars die men Elysium Planitia heet. Dankzij dit artikel leert u alles over dit bijzonder ruimtetuig en kan u de afdaling naar het Marsoppervlak LIVE volgen.

ESO’s VLT legt details vast van de complexe interactie tussen botsende sterrenwinden

maandag, 19 november 2018 17:13

Het VISIR-instrument van de Very Large Telescope van ESO heeft dit verbluffende beeld van een recent ontdekte drievoudige ster in onze Melkweg vastgelegd. In dit stersysteem, dat de bijnaam Apep heeft gekregen, zou in de toekomst een gammaflits kunnen optreden. Deze kronkelige maalstroom, vastgelegd door het VISIR-instrument van de Very Large Telescope(VLT) van ESO, heeft een explosieve toekomst in het vooruitzicht.

Grote inslagkrater ontdekt onder ijskap van Groenland Hot!

vrijdag, 16 november 2018 09:21

In het noorden van Groenland, onder de Hiawatha-gletsjer, hebben wetenschappers een grote inslagkrater ontdekt die verscholen zit onder een ijslaag van ongeveer 800 meter dik. De krater is ongeveer 31 kilometer breed en hoort hierdoor bij de 25 grootste inslagkraters op Aarde. Volgens wetenschappers zou een ijzermeteoriet van ongeveer één kilometer groot deze inslagkrater hebben gevormd. Deze belangrijke ontdekking werd bekend gemaakt via het wetenschappelijke vakblad Science Advances.

Om Ster van Barnard cirkelt een ‘superaarde’ Hot!

woensdag, 14 november 2018 05:58

Rond de dichtstbijzijnde enkelvoudige ster na de zon draait een planeet die minstens 3,2 keer zoveel massa heeft als de aarde – een zogeheten super-aarde. Deze bevroren, zwak verlichte wereld is ontdekt bij een van de grootste waarnemingscampagnes tot nu toe, waarbij een scala aan instrumenten is ingezet, waaronder het HARPS-instrument van ESO. De nieuw ontdekte planeet is de op één na meest nabije exoplaneet die we kennen. De Ster van Barnard is de snelst bewegende ster aan de nachthemel.

Rocket Lab voert zijn eerste commerciële lancering uit

zondag, 11 november 2018 13:22

Het start-up ruimtevaartbedrijf Rocket Lab heeft op 11 november 2018 voor het eerste een geslaagde commerciële lancering uitgevoerd. Tijdens deze missie, die de naam 'It's Business Time' kreeg, bracht de Electron raket van het commerciële bedrijf zes kleine satellieten en een experimentele vracht met succes in de ruimte. Ongeveer 54 minuten na de start van de lancering werden de satellieten succesvol uitgezet in een baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 500 kilometer. De lancering vond zoals steeds plaats vanop de lanceerbasis in Nieuw-Zeeland en was rechtstreeks te volgen via het internet.

ALMA en MUSE detecteren galactische fontein

woensdag, 07 november 2018 07:57

Aan de hand van waarnemingen met ALMA en gegevens van de MUSE-spectrograaf van ESO’s Very Large Telescope is een kolossale fontein van moleculair gas ontdekt, die wordt aangedreven door een zwart gat in het helderste sterrenstelsel van de cluster Abell 2597. De volledige galactische cyclus van instroom en uitstroom die zo’n enorme kosmische fontein aandrijft is nooit eerder binnen één stelsel waargenomen. Op slechts één miljard lichtjaar van ons vandaan, in de nabije cluster die bekendstaat als Abell 2597, bevindt zich een reusachtige galactische fontein. In het hart van een van de stelsels in deze cluster is een enorme straal van koud moleculair gas waargenomen die de ruimte in spuit en vervolgens als een intergalactische stortbui op het zwarte gat neerregent.

ESO’s GRAVITY-instrument bevestigt aanwezigheid van zwart gat in Melkwegcentrum

woensdag, 31 oktober 2018 10:27

ESO’s uiterst gevoelige GRAVITY-instrument heeft de al lang bestaande aanname dat er een superzwaar zwart gat in het centrum van de Melkweg huist verder onderbouwd. Nieuwe waarnemingen laten zien dat er gas met ongeveer 30% van de snelheid van het licht net buiten de waarnemingshorizon rondcirkelt. Het is voor het eerst dat er materiaal is waargenomen in een baan nabij het zwarte gat van waaruit er geen weg terug meer is. Nooit eerder werd materiaal dat op zo’n geringe afstand om een zwart gat cirkelt zo gedetailleerd waargenomen.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

M8, beter gekend als de 'Lagunenevel', is de mooiste van een trio van drie emissienevels in het sterrenbeeld Sagittarius: M8, M17 en M20. De nevel moet zeker niet onderdoen voor…