Leer aan de hand van deze video's alles over de Parker Solar Probe! Hot!

vrijdag, 10 augustus 2018 08:15

NASA gaat binnenkort de Parker Solar Probe in de ruimte brengen. Deze ruimtesonde, die werd genoemd naar de Amerikaanse wetenschapper Eugene Parker, moet veel dichter bij de Zon gebracht worden dan eender welk onbemand ruimtetuig ooit is geweest met als doel dat de Parker Solar Probe dwars door de corona van onze ster gaat vliegen. Met dit ambitieuze project hopen wetenschappers meer te leren over de zonnewind, de zonneatmosfeer en het inwendige van onze ster. Leer aan de hand van onderstaande video's alles over deze bijzondere ruimtesonde en zijn hoogtechnologische instrumenten!

Elliptische elegantie

woensdag, 08 augustus 2018 13:06

Deze rijke opname, gemaakt met ESO’s VLT Survey Telescope – de grootste surveytelescoop ter wereld op zichtbare golflengten, wordt bevolkt door een glinsterende menigte van sterrenstelsels. De kenmerken van de vele sterrenstelsels op de foto stellen astronomen in staat om subtiele galactische details op te sporen. De Very Large Telescope (VLT) van ESO kan gedetailleerde waarnemingen doen van zeer zwakke hemelobjecten. Maar als astronomen willen begrijpen hoe de enorme verscheidenheid aan sterrenstelsels tot stand komt, moeten ze een ander soort telescoop gebruiken – eentje met een veel groter beeldveld.

Hier komen de nachten van de 'vallende sterren'! Hot!

maandag, 06 augustus 2018 10:11

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

NASA stelt astronauten voor die met privéraket naar de ruimte gaan vliegen Hot!

zaterdag, 04 augustus 2018 20:46

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft in het Johnson Space Center in Houston de groep van astronauten voorgesteld die in de nabije toekomst naar de ruimte gaan vliegen met behulp van raketten en ruimtecapsules die ontwikkeld werden door Amerikaanse privébedrijven. Sinds het einde van het Space Shuttle programma in 2011 kan NASA geen astronauten meer op eigen kracht naar de ruimte brengen. Om dit probleem tijdelijk op te lossen, werden Amerikaanse ruimtevaarders de afgelopen jaren in de ruimte gebracht met behulp van Russische Sojoez raketten. De twee Amerikaanse bedrijven Boeing en SpaceX hopen hier nu snel verandering in te brengen door Amerikanen in de ruimte te brengen met zelf ontwikkelde raketten en ruimtevaartuigen.

Stellair overblijfsel toont oorsprong van radioactieve moleculen

maandag, 30 juli 2018 22:44

Astronomen die gebruik maken van ALMA en NOEMA hebben voor het eerst met zekerheid een radioactief molecuul in de interstellaire ruimte gedetecteerd. Het radioactieve deel van het molecuul is een isotoop van aluminium. De waarnemingen laten zien dat de isotoop na de botsing tussen twee sterren, waarbij een restant achterbleef dat CK Vulpeculae wordt genoemd, over de ruimte is verspreid. Dit is de eerste keer dat dit element rechtstreeks is aangetoond bij een specifiek object.

Galileo 23, 24, 25 en 26 klaar voor lancering!

dinsdag, 24 juli 2018 09:02

De laatste vier satellieten van de tweede reeks Galileo-kunstmanen die nodig zijn voor de volledige operationele capaciteit (FOC) zijn klaar om naar de ruimte te gaan. De vier satellieten worden op 25 juli om 13.25 uur Belgische tijd gelanceerd van de Europese ruimtehaven in het Frans-Guyaanse Kourou. Ze reizen naar de ruimte met een aangepaste Ariane 5-raket. Het vluchtnummer is VA244. De lancering zal de derde en laatste zijn met een op maat gemaakte Ariane 5 ES.

Studenten bouwen raket voor onderzoek op de grens van de ruimte

maandag, 23 juli 2018 16:41

Deze week moet hij gaan vliegen. De Stratos III raket gebouwd door een studententeam van de TU Delft. Op dinsdag 24 juli vanaf 21u00 zal het studententeam DARE van de TU Delft een eerste poging doen om de raket te lanceren tot in de hoogste lagen van de atmosfeer. Daarnaast willen ze het Europese hoogterecord voor studenten raketten verbreken, wat op het moment op 32,3 km staat. Alle onderdelen, inclusief de raketmotor, zijn ontwikkeld door de studenten zelf. De lancering zal het team een stap dichter bij hun doel brengen: als eerste studententeam ter wereld de ruimte bereiken.

Totale maansverduistering te zien op vrijdag 27 juli Hot!

maandag, 23 juli 2018 07:46

Op vrijdagavond 27 juli 2018 kunnen we vanuit België een totale maansverduistering zien. De verduistering zal starten wanneer de Maan nog diep onder de horizon staat en is vanuit België te zien vanaf omstreeks 21u27. Aangezien dit slechts enkele minuten voor de totaliteit van de verduistering is, zullen we vanaf dan bij helder weer een prachtig zicht hebben op een volledig verduisterde Maan die op dat moment heel subtiel rood-bruin zal kleuren. Omstreeks 23u15 komt de Maan terug uit de schaduw van de Aarde en om 00u20 is de maansverduistering ten einde.

Dit gebeurde vandaag in 1960

In de Duitse stad Göttingen overlijdt Wilhelm Heinrich Walter Baade. Deze Duitse astronoom emigreerde in 1931 naar de Verenigde Staten en maakte in 1952 bekend dat de afstand tot de Andromedanevel meer dan dubbel zo groot was als men toen dacht. Hierdoor verdubbelden ook de afstanden en de ouderdom van het heelal wat de oerknalhypothese aannemelijker maakte. Baade ontdekte ook verschillende planetoïden.

NGC 6826 is een kleine planetaire nevel in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan) die ook wel de 'Knippernevel' wordt genoemd. Deze bijnaam werd aan het object gegeven omdat, wanneer je wisselt…