ESO gaat samenwerking aan met grootste gamma-observatorium ter wereld Hot!

donderdag, 20 december 2018 12:23

De directeur-generaal van ESO en de directeur van het Cherenkov Telescope Array (CTA) Observatory hebben de overeenkomst getekend die nodig is voor de zuidelijke vestiging van de CTA, nabij de ESO-sterrenwacht op Paranal. Daarnaast hebben de Chileense regering en ESO de overeenkomst ondertekend die ESO toestaat om de nieuwe telescoop een plek te geven op Paranal. Hierdoor krijgt het meest ambitieuze gamma-observatorium ter wereld niet alleen toegang tot de ongerepte waarnemingsomstandigheden in Chili, maar ook tot de hypermoderne infrastructuur, expertise en faciliteiten van ESO. ESO zal de nieuwe faciliteit namens de CTA-sterrenwacht en zijn leden gaan beheren.

Astronomen ontdekken verste object in ons zonnestelsel Hot!

dinsdag, 18 december 2018 21:39

Astronomen hebben een object ontdekt dat zich in de verste buitendelen van ons zonnestelsel bevindt. Deze ijsdwerg bevindt zich op een afstand van maar liefst 18 miljard kilometer van de Zon en draait in vermoedelijk 1000 jaar om onze ster. Hierdoor is dit object de nieuwe recordhouder als het gaat over de verste afstand in ons zonnestelsel. Dit object werd ontdekt naar aanleiding van een zoektocht naar de zogeheten 'planeet X'.

Virgin Galactic voert geslaagde testvlucht uit Hot!

donderdag, 13 december 2018 22:16

Virgin Galactic, het commerciële ruimtevaartbedrijf van de Britse miljardair Richard Branson, heeft op donderdag 13 december 2018 met succes een testvlucht uitgevoerd met zijn ruimtevaartuig SpaceShipTwo. Twee ervaren Amerikaanse testpiloten brachten het SpaceShipTwo raketvliegtuig tot op een hoogte van meer dan 80 kilometer, wat door de Amerikaanse luchtmacht (USAF) wordt als de grens van de ruimte. Voor Virgin Galactic is deze geslaagde testvlucht van groot belang aangezien het bedrijf in nabije toekomst mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte wil brengen.

Dansen met de vijand

woensdag, 12 december 2018 21:06

Tijdens het testen van een nieuw subsysteem van SPHERE, het ‘planetenjachtinstrument’ van ESO’s Very Large Telescope, hebben astronomen indrukwekkende details – zelfs naar Hubble-maatstaven – kunnen vastleggen van de turbulente stellaire relatie binnen de dubbelster R Aquarii. Deze spectaculaire opname – de tweede in het kader van ESO’s R Aquarii-week – geeft een detailrijk beeld van het spectaculaire tweetal sterren dat de dubbelster R Aquarii vormt.

Tweede Chinese maanrover succesvol gelanceerd Hot!

zaterdag, 08 december 2018 06:25

Op zaterdag 8 december 2018 (lokale tijd) heeft China met succes zijn nieuwste maanrover in de ruimte gebracht. Zo vertrok vanop de Xichang lanceerbasis een CZ-3B raket met aan boord de Chang'e 4 maanlander en een kleine robotwagen die begin januari 2019 een zachte landing moet maken op de achterkant van de Maan. Dit zal de eerste keer zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand toestel de achterkant van de Maan gaat verkennen.

Komeet 46P/Wirtanen zichtbaar aan de sterrenhemel! Hot!

donderdag, 06 december 2018 09:38

Op 12 december 2018 bereikt de komeet 46P/Wirtanen het perihelium, dat is het punt waarop deze komeet het dichtst bij de Zon staat. Tijdens het perihelium bevindt deze komeet zich op een afstand van 1,06 AE (Astronomische Eenheden) van de Zon en op 'slechts' 0,08 AE van de Aarde, wat overeen komt met ongeveer 12 miljoen kilometer. Doordat de helderheid van de komeet 46P/Wirtanen op dat moment ongeveer magnitude +5,1 zal bedragen, kan deze rond deze periode bij helder weer en locaties met weinig lichtvervuiling zichtbaar zijn met het blote oog.

Eerste licht voor SPECULOOS

woensdag, 05 december 2018 12:08

Het SPECULOOS-project heeft zijn eerste waarnemingen gedaan vanaf de ESO-sterrenwacht op Paranal in het noorden van Chili. SPECULOOS zal zich richten op het detecteren van planeten ter grootte van de aarde die in banen om nabije uiterst koele sterren en bruine dwergen draaien. Het SPECULOOS Southern Observatory (SSO) is met succes geïnstalleerd op de Paranal-sterrenwacht en heeft zijn eerste test- en kalibratie-opnamen gemaakt – een proces dat bekend staat als het ‘eerste licht’.

SpaceX brengt 64 satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 03 december 2018 20:12

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft op maandag 3 december 2018 met succes 64 kleine satellieten in de ruimte gebracht. De lancering vond plaats vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië en werd uitgevoerd met een Falcon 9 raket waarvan de onderste rakettrap al tweemaal eerder werd gebruikt voor het lanceren van satellieten. Dit is de eerste keer in de geschiedenis van de Amerikaanse ruimtevaart dat er zoveel vrachten tijdens één lancering in de ruimte werden gebracht. Dit was de 19de lancering die SpaceX uitvoerde in 2018.

Vanop de Russische Bajkonoer lanceerbasis wordt de Sojoez T-14 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie kosmonauten Vladimir Vasyutin, Georgi Grechko en Alexander Volkov. Tijdens deze bemande ruimtevlucht koppelde de Sojoez T-14 zich aan het Russische ruimtestation Saljoet 7. Eind oktober 1985 keerde de Sojoez T-14 terug naar de Aarde doordat kosmonaut Vasyutin ziek was geworden.

De prachtige planetaire nevel NGC 6781 in het sterrenbeeld Aquila (Arend) is van magnitude 12 en heeft vanaf Aarde gezien een grootte van 1,8 boogminuten. Het bijna perfect ronde deep-sky…