Fietsroute-app gebruikt de ruimte voor fietsers

woensdag, 03 juni 2020 11:14

Een navigatie-app die fietsers begeleidt op veiligere, aangenamere fietstochten zal later deze zomer worden gelanceerd, aangezien social distancing maatregelen meer fietsers aanmoedigen om de weg op te gaan. Ontwikkeld door het Londense bedrijf Beeline, maakt de app gebruik van ruimtedata en crowdsourced informatie om routesuggesties te genereren. Het kan worden verbonden aan een apparaat dat op het stuur van de fiets is bevestigd en dat eenvoudige aanwijzingen geeft.

Hete sterren worden geteisterd door reusachtige magnetische velden, zo blijkt uit ESO-data

maandag, 01 juni 2020 07:20

Astronomen die gebruik maken van telescopen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben reusachtige vlekken ontdekt op de oppervlakken van extreem hete sterren die zich in sterrenhopen verschuilen. De sterren worden niet alleen geteisterd door magnetische vlekken, sommige produceren ook ‘supervlammen’, explosies van energie die enkele miljoenen keren heviger zijn dan vergelijkbare erupties op de zon.

Volg LIVE de koppeling van de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule aan het ISS Hot!

zondag, 31 mei 2020 10:08

Na de geslaagde lancering op zaterdag 30 mei 2020 van de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX moet deze nieuwe ruimtecapsule zich nu vastmaken aan het internationale ruimtestation ISS. Eén van de belangrijkste doelstellingen tijdens deze bemande testmissie is het koppelen van deze nieuwe ruimtecapsule met het internationale ruimtestation ISS zodat de twee astronauten, Bob Behnken en Doug Hurley, kunnen werken en leven aan boord van het ruimtestation. Deze belangrijke koppeling is voorzien voor 16u29 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze koppeling hier LIVE volgen!

SpaceX brengt voor het eerst mensen in de ruimte Hot!

zaterdag, 30 mei 2020 22:07

Na bijna negen jaar wachten zijn de Verenigde Staten er op zaterdag 30 mei 2020 opnieuw in geslaagd om astronauten op eigen kracht in de ruimte te brengen. Zo werden de twee NASA astronauten Doug Hurley en Bob Behnken aan boord van de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule met succes in een lage baan om de aarde gebracht met behulp van een Falcon 9 raket. Zowel de raket alsook de nieuwe ruimtecapsule werden ontwikkeld door het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX dat werd opgericht door Elon Musk. Op zondag 31 mei 2020 moet de Crew Dragon ruimtecapsule omstreeks 16u29 aankomen bij het internationale ruimtestation ISS om er zich vervolgens aan vast te maken.

Fotoreportage: Crew Dragon Demo-2 Hot!

zaterdag, 30 mei 2020 11:28

Op 30 mei 2020 willen de Verenigde Staten voor het eerst in lange tijd terug astronauten met eigen middelen in de ruimte brengen. Hiervoor ging de ruimtevaartorganisatie NASA in zee met het ruimtevaartbedrijf SpaceX van Elon Musk dat hiervoor de Crew Dragon ruimtecapsule ontwikkelde. Tijdens deze eerste bemande testvlucht moet de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule de astronauten Robert Behnken en Douglas Hurley naar het internationale ruimtestation ISS brengen. Ontdek via deze fotoreportage alles over deze belangrijke Amerikaanse bemande ruimtevlucht!

Volg LIVE de lancering van de Crew Dragon Demo 2 Hot!

zaterdag, 30 mei 2020 07:49

Op 30 mei 2020 willen de Verenigde Staten voor het eerst in lange tijd terug astronauten met eigen middelen in de ruimte brengen. Hiervoor ging de ruimtevaartorganisatie NASA in zee met het ruimtevaartbedrijf SpaceX van Elon Musk dat hiervoor de Crew Dragon ruimtecapsule ontwikkelde. Tijdens deze eerste bemande testvlucht moet de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule de astronauten Robert Behnken en Douglas Hurley naar het internationale ruimtestation ISS brengen. De lancering is voorzien voor 21u22 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Astronomen voorspellen bombardement van asteroïden en kometen in ander planetenstelsel

vrijdag, 29 mei 2020 13:27

Het planetenstelsel rond de ster HR8799 lijkt opmerkelijk veel op ons eigen Zonnestelsel. Het heeft vier gasreuzen tussen twee asteroïdegordels. Onderzoekers van de RuG en SRON hebben deze gelijkenis gebruikt om de aanvoer te simuleren van materiaal afkomstig van asteroïden, kometen en andere kleine hemellichamen. De simulatie laat zien dat de vier gasplaneten materiaal ontvangen van kleine hemellichamen, net als in ons Zonnestelsel.

SpaceX gaat op 30 mei twee astronauten in de ruimte brengen Hot!

woensdag, 27 mei 2020 07:51

In de Verenigde Staten hebben ze op vlak van ruimtevaart iets heel belangrijk om naar uit te kijken. Zo zal op 30 mei 2020 het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX voor het eerst twee NASA astronauten in de ruimte brengen met behulp van de nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule. Een eerste lanceerpoging op 27 mei werd stopgezet door het slechte weer. Sinds het stopzetten van het Space Shuttle programma in 2011 is Amerika er niet meer in geslaagd om mensen op eigen kracht in de ruimte te brengen. SpaceX en zijn Crew Dragon moeten hier nu verandering in brengen.

Dit gebeurde vandaag in 1932

De Belgische astronoom Eugène Joseph Delporte ontdekt in Ukkel de planetoïde 1932 WC die later de naam '1274 Delportia' krijgt. Naast 1274 Delportia ontdekt deze Belgische sterrenkundige nog 65 andere planetoïden en verschillende kometen. Zijn belangrijkste ontdekking was de planetoïde 1221 Amor die de naam gaf aan de Amor planetoïden.

NGC 2022