Kometen doorheen de geschiedenis

Kometen zijn één van de meest fascinerende objecten uit de sterrenkunde. Sinds mensenheugenis worden kometen al waargenomen en met de komst van de moderne technologie is de wetenschap er in geslaagd veel meer te leren over deze wonderbaarlijke hemelverschijnselen. De kern van een komeet is niet groter dan vijftig kilometer en hun oorsprong is te zoeken in de buitenste regionen van ons zonnestelsel. Wanneer dergelijke objecten te dicht bij de zon komen, ontstaat een prachtige staart die kometen kenmerken. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest gekende, historische en spectaculaire kometen die doorheen de geschiedenis onze nachtelijke sterrenhemel hebben beïnvloed.

Apollo 12

Na het grote succes van de Apollo 11 ruimtemissie besloot de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA verder te gaan met het bemande maanprogramma. Zo werd op 14 november 1969 de Apollo 12 ruimtecapsule gelanceerd vanop het Kennedy Space Center richting de Maan door middel van de krachtige Saturn V raket. Aan boord van de Apollo 12 ruimtecapsule bevonden zich gezagvoerder Pete Conrad, die eerder al twee ruimtevluchten gemaakt had tijdens het Gemini ruimteprogramma, Richard Gordon en Alan Bean.

Krijgen we binnenkort een meteorenregen te zien? Hot!

vrijdag, 15 november 2019 20:44

Er bestaat een kans dat we in de nacht van 21 op 22 november 2019, bij helder weer, een korte maar hevige meteorenregen gaan te zien krijgen. Deze 'vallende sterren' zijn afkomstig van de meteorenzwerm Alfa Monocerotiden die wellicht zijn afkomst kent van een komeet met een omlooptijd van ongeveer 500 jaar. Doorgaans is dit een niet erg opvallende meteorenzwerm maar af en toe zorgt deze voor flinke meteorenregens.

14th European symposium for the protection of the night sky

woensdag, 13 november 2019 13:13

Van 3 tot 5 november werd in Mulranny, Ierland, het Europees symposium rond lichthinder georganiseerd. Dit al voor de 14e keer. Na Armagh (Noord-Ierland) in 2009 was het de tweede keer dat het symposium op het Ierse eiland doorging. Na de 13e editie bleef het enkele jaren stil rond het Europees symposium, maar in 2019 werd de draad opnieuw opgepikt. De vrijwilligers achter het Mayo Dark Sky Park en de mensen van IDA Ireland (een afdeling van de ngo IDA, International Darksky Association) sloegen de handen in elkaar om deze editie te organiseren.

SpaceX brengt tweede lading van 60 Starlink satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 11 november 2019 21:40

SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op maandag 11 november 2019 voor de tweede maal met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 15u56 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten 62 minuten na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit is de tweede missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedbandinternet wil aanbieden per satelliet. Op termijn moet het netwerk bestaan uit maar liefst 12 000 satellieten.

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang! Hot!

maandag, 11 november 2019 06:50

Voor het eerst sinds 2016 kunnen we op 11 november 2019 opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen. Volg dankzij een livestream hier LIVE dit prachtig sterrenkundig fenomeen!

Mercuriusovergang op 11 november 2019 Hot!

maandag, 11 november 2019 06:24

Voor het eerst sinds 2016 gaan we vanuit België en Nederland opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen.

Japanse satelliet gaat vallende sterren creëren Hot!

vrijdag, 08 november 2019 14:36

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab plant op 25 november 2019 de lancering van zijn tiende Electron raket. Tijdens deze lancering moet de Electron raket vanuit Nieuw-Zeeland zeven satellieten in een lage baan om de Aarde brengen waarvan één een wel heel speciaal doel heeft. Zo zal de Japanse ALE-2 satelliet 400 bolletjes in de ruimte brengen die vervolgens moeten terugkeren in de atmosfeer van de Aarde waardoor deze artificiële meteoren of 'vallende sterren' worden.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

M55 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze bolhoop heeft, in vergelijking met andere, opvallend weinig variabele sterren. Zo zijn er slechts een zestal (van het type…