Laatste Sojoez-FG raket brengt drie mensen naar het ISS Hot!

donderdag, 26 september 2019 08:17

Op woensdag 25 september 2019 zijn drie mensen met succes naar het internationale ruimtestation ISS gebracht. Tijdens deze lancering werd voor de laatste keer een Russische Sojoez-FG raket gebruikt. Aan boord van de Sojoez MS-15 ruimtecapsule bevonden zich de Amerikaanse astronaute Jessica Meir, de Russische kosmonaut Oleg Skripochka, en Hazza Al Mansouri die de eerste ruimtevaarder is uit de Verenigde Arabische Emiraten.

Tweede interstellaire komeet heeft vanaf nu 2I/Borisov

woensdag, 25 september 2019 09:16

De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft op 24 september 2019 bekend gemaakt dat het bijzondere object dat onlangs vanuit de interstellaire ruimte ons zonnestelsel is binnengedrongen vanaf nu '2I/Borisov' heet. Dit object werd op 30 augustus 2019 ontdekt door de Russisch-Oekraïense amateur-astronoom Gennadi Borisov en zal op 7 december 2019 zijn kleinste afstand tot de zon bereiken. Op dat moment zal deze interstellaire komeet zich 300 miljoen kilometer van ons bevinden. Dit is nog maar de tweede maal dat astronomen een dergelijk object ontdekken.

VISTA onthult een nieuw beeld van de Grote Magelhaense Wolk

vrijdag, 13 september 2019 09:34

ESO’s VISTA-telescoop geeft een opmerkelijk beeld van de Grote Magelhaense Wolk, een van onze meest nabije galactische buren. VISTA heeft dit sterrenstelsel en diens broertje, de Kleine Magelhaense Wolk, en hun omgeving ongekend gedetailleerd in kaart gebracht. Deze survey stelt astronomen in staat om een groot aantal sterren te bekijken, wat nieuwe mogelijkheden oplevert om de evolutie van sterren, de dynamica van sterrenstelsels en veranderlijke sterren te onderzoeken. De Grote Magelhaense Wolk(GMW) is met een afstand van slechts 163.000 lichtjaar een van onze naaste galactische buren. Hij en zijn broertje, de Kleine Magelhaense Wolk, behoren ook tot de dichtstbijzijnde dwergsterrenstelsels van de Melkweg.

Voor het eerst waterdamp ontdekt in de atmosfeer van een superaarde Hot!

woensdag, 11 september 2019 19:26

Astronomen hebben voor het eerst waterdamp ontdekt in de atmosfeer van een superaarde. Eerder werd al waterdamp ontdekt in atmosferen van 'onleefbare' en extreem hete exoplaneten maar dankzij gegevens afkomstig van de Hubble Space Telescope is waterdamp nu ook gedetecteerd in de atmosfeer van een exoplaneet met een gematigde temperatuur. Voor wetenschappers is dit nu een ongelofelijk interessante planeet aangezien dit de eerste exoplaneet is die beschikt over waterdamp en een aangename temperatuur heeft.

India verliest contact met maanlander Hot!

zaterdag, 07 september 2019 07:28

Het lijkt er op dat India er niet in geslaagd is om een onbemand ruimtetuig te laten landen op het oppervlak van de maan. Normaal had op vrijdag 6 september 2019 de Indiase maanlander Vikram een zachte landing moeten maken op de zuidpool van de maan maar toen het ruimtetuig zich nog enkele honderden meters boven het maanoppervlak bevond, verloor de vluchtleiding plots alle contact. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een zware klap aangezien men in het land enorm uitkeek naar deze ambitieuze ruimtemissie.

Botsing tussen satellieten van ESA en SpaceX nipt vermeden Hot!

woensdag, 04 september 2019 19:27

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 2 september 2019 bekend gemaakt dat het de baan van één van zijn satellieten heeft moeten aanpassen om een botsing te vermijden met een satelliet van SpaceX. Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX bracht in mei van dit jaar maar liefst 60 satellieten in de ruimte in het kader van het Starlink ruimteprogramma. Eén van deze satellieten, Starlink 44, stevende af op de Europese ADM-Aeolus aardobservatiesatelliet van ESA waardoor er plots een 'collision avoidance manoeuvre‘ moest worden uitgevoerd.

Steen op Mars genoemd naar de 'Rolling Stones' Hot!

zaterdag, 24 augustus 2019 07:39

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een steen op de planeet Mars genoemd naar de bekende rockband Rolling Stones. De steen heet vanaf nu 'The Rolling Stone Rock' en is niet veel groter dan een golfbal. Op 26 november 2018 rolde deze steen één meter verder op het Marsoppervlak als gevolg van de landing van de Amerikaanse Marslander InSight. De bandleden van de Rolling Stones zelf lieten al weten aangenaam verrast te zijn en vinden dit een fantastische manier om de start van hun No Filter Tour mee te vieren.

Indiase maanlander komt aan bij de maan Hot!

woensdag, 21 augustus 2019 10:17

De Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO heeft laten weten dat de maanlander Chandrayaan 2 zich op dinsdag 20 augustus 2019 succesvol in een baan om de maan heeft gebracht. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een belangrijke stap in deze ambitieuze missie aangezien de Aziatische grootmacht op 6 september 2019 de lander wil laten landen op het oppervlak van de maan waarna en kleine rover het maanoppervlak moet verkennen. Ondanks dit succesvol manoeuvre moet het spannendste en meest gewaagde gedeelte van de hele missie nog komen.

Dit gebeurde vandaag in 1991