Binnen onze organisatie heeft Spacepage.be diverse dochter websites over allerhande specifieke onderwerpen. Poollicht.be is ongetwijfeld één van de meest succesvolle websites uit onze organisatie en maakt hier al meer dan 13 jaar deel van uit. Enkele jaren nadat Poollicht.be werd opgericht, werd de site ook beschikbaar gesteld in drie talen en dat betekende meteen ook de grote start van een internationale groei. Poollicht.be werd vervolgens vergezeld van het internationale broertje SpaceWeatherLive. Om de tienjarige verjaardag nu te vieren van de internationale Poollicht website werd er hard gewerkt aan de eerste app van onze organisatie. We zijn dan ook bijzonder trots dat we deze nu aan iedereen kunnen voorstellen!

In de nacht van 25 op 26 september 2018 heeft het Europese lanceerbedrijf Arianespace voor de 100ste maal een krachtige Ariane 5 raket gelanceerd. De lancering vond, zoals steeds, plaats vanop het Guiana Space Center in Frans-Guyana en was meteen ook de 300ste missie die werd uitgevoerd door Arianespace. Tijdens deze 100ste Ariane 5 lancering werden twee commerciële communicatiesatellieten die in de Verenigde Staten gebouwd werden succesvol uitgezet in de ruimte.

dinsdag, 18 september 2018 08:06

SpaceX gaat Japanner naar de Maan brengen Hot!

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft bekend gemaakt dat de Japanse miljardair Yusaku Maezawa de eerste mens ooit wordt die tegen betaling een reis naar de Maan zal maken. De 42-jarige Yusaku Maezawa is een zakenman en kunstverzamelaar en is van plan om tijdens zijn vlucht naar de Maan acht personen mee te nemen. SpaceX had eerder al laten weten dat het mensen tegen betaling naar de Maan en zelfs naar Mars wil brengen met behulp van een nieuw ruimteschip. Wanneer deze ruimtevlucht zal plaatsvinden, is echter nog niet geweten aangezien de raket en het bijhorend ruimteschip nog volop in ontwikkeling zijn.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zaterdag 15 september een satelliet in de ruimte gebracht die vanuit een baan om de Aarde gaat bestuderen hoe het gaat met het ijs op onze planeet. Met behulp van lasertechnologie moet de ICESat-2 satelliet de dikte van het ijs op Aarde uiterst precies meten en in kaart brengen. Dit was tevens ook de laatste lancering van een Amerikaanse Delta II raket. Dit werkpaard binnen de Amerikaanse ruimtevaart bracht de afgelopen drie decennia meer dan 150 satellieten succesvol in de ruimte.

FORS2, een instrument dat aan de Very Large Telescope van ESO is gekoppeld, heeft het spiraalstelsel NGC 3981 in al zijn schoonheid vastgelegd. De foto is gemaakt in het kader van het ESO-programma ‘Cosmic Gems’, dat gebruik maakt van de zeldzame momenten dat de waarnemingsomstandigheden niet geschikt zijn voor het verzamelen van wetenschappelijke gegevens. In plaats van niets te doen, laat het ‘Cosmic Gems’-programma ESO-telescopen toe om visueel verbluffende foto’s van de zuidelijke hemel te maken. Deze prachtige foto toont het magnifieke spiraalstelsel NGC 3981, dat in de inktzwarte ruimte zweeft.

De Carinanevel, een van de grootste en helderste nevels aan de nachthemel, is fraai in beeld gebracht door de VISTA-telescoop van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili. Door waarnemingen te doen in het infrarood heeft VISTA door het hete gas en het donkere stof van de nevel heen gekeken, en zo ontelbare sterren zichtbaar gemaakt – zowel pasgeboren als stervende. Op ongeveer 7 500 lichtjaar afstand, in het sterrenbeeld Carina (Kiel), bevindt zich een nevel waarbinnen geboorte en dood hand in hand gaan.

woensdag, 22 augustus 2018 22:34

Europa brengt 'windsatelliet' succesvol in de ruimte Hot!

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 22 augustus 2018 met succes zijn nieuwste weersatelliet in de ruimte gebracht. De Aeolus satelliet werd gelanceerd met behulp van een Vega raket vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en werd 55 minuten na lift-off uitgezet in een lage baan om de Aarde. Aeolus werd vernoemd naar de heerser van de winden in de oude Griekse mythologie en moet de wind op Aarde gedetailleerd in kaart brengen.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zondag 12 augustus 2018 met succes de Parker Solar Probe in de ruimte gebracht. Deze onbemande ruimtesonde moet zich dichter dan ooit tevoren tot bij de Zon begeven om uiteindelijk in de corona van de Zon te vliegen. Met dit project willen NASA en haar wetenschappers zoveel mogelijk informatie verzamelen over wat er zich precies afspeelt in de buurt van de Zon. De naam van dit project is een eerbetoon aan astrofysicus Eugene Parker die 60 jaar geleden het bestaan van de zonnewind heeft voorspeld.

Dit gebeurde vandaag in 1984

Carolyn en Gene Shoemaker ontdekken vanop het Palomar Observatory de planetoïde 3671 Dionysus. Deze planetoïde is een zogheten 'Near-Earth Object' wat wil zeggen dat deze regelmatig op korte afstand langs de Aarde vliegt. In 1997 ontdekken astronomen dat deze planetoïde een klein maantje heeft die om de 27 uur om Dionysus draait.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…