Exoplaneet NGTS-1b stelt astronomen voor een raadsel Hot!

donderdag, 02 november 2017 13:44

Astronomen hebben een bijzondere planeet ontdekt rondom een andere ster die sterrenkundigen voor een groot raadsel stelt. Zo blijkt uit waarnemingen dat de exoplaneet NGTS-1b ongeveer even groot is als de planeet Jupiter en draait rondom een ster die maar half zo groot is als onze ster, de Zon. Volgens de huidige theorieën zou deze planeet niet kunnen bestaan waardoor deze ontdekking een grote verrassing is voor alle sterrenkundigen.

Galactische geheimen onthuld

donderdag, 26 oktober 2017 08:05

Op deze kolossale foto van de Fornax-cluster vechten ontelbare sterrenstelsels om de aandacht. Sommige zijn slechts nietige lichtpuntjes, terwijl andere sterk op de voorgrond treden. Een van deze aandachttrekkers is het lensvormige sterrenstelsel NGC 1316. Het turbulente verleden van dit veel onderzochte stelsel heeft sporen achtergelaten in de vorm van delicate lussen, bogen en ringen, die astronomen nu gedetailleerder dan ooit in beeld hebben gebracht met de VLT Survey Telescope. Deze verbluffend ‘diepe’ opname toont naast talrijke zwakke objecten ook de vage lichtgloed die afzonderlijke sterrenstelsels met elkaar verbindt.

ESO-telescopen zien voor het eerst licht van een bron van zwaartekrachtgolven Hot!

maandag, 16 oktober 2017 20:04

De ESO-vloot van telescopen in Chili heeft de eerste optische tegenhanger waargenomen van een bron van zwaartekrachtgolven. Deze historische waarnemingen geven aan dat het gaat om de versmelting van twee neutronensterren. De cataclysmische nasleep van zo’n samensmelting is een lang voorspelde gebeurtenis die ‘kilonova’ wordt genoemd. Daarbij worden zware elementen als goud en platina in het heelal verspreid. De ontdekking, gepubliceerd in verscheidene papers in Nature en andere vaktijdschriften, is ook het sterkte bewijs tot op heden dat korte gammaflitsen worden veroorzaakt door de samensmelting van neutronensterren.

ALMA en Rosetta detecteren freon-40 in de ruimte

maandag, 02 oktober 2017 19:16

Bij waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en ESA’s ruimtesonde Rosetta is het organohalogeen freon-40 ontdekt in het gas rond respectievelijk een jonge dubbelster en een komeet. Organohalogenen worden op aarde gevormd bij organische processen, maar dit is voor het eerst dat ze in de interstellaire ruimte zijn gedetecteerd. De ontdekking wijst erop dat organohalogenen niet zo geschikt zijn als ‘verklikkers’ van leven als werd gehoopt. Dat neemt niet weg dat ze waarschijnlijk een belangrijk bestanddeel zijn van het materiaal waaruit planeten ontstaan.

De vreemde structuren van de Saturnusnevel

woensdag, 27 september 2017 11:52

De spectaculaire planetaire nevel NGC 7009, oftewel de Saturnusnevel, doemt op uit de duisternis als een verzameling vreemd gevormde bellen in magnifieke tinten roze en blauw. Deze kleurrijke opname is vastgelegd met het krachtige MUSE-instrument van ESO’s Very Large Telescope (VLT). Dat gebeurde in het kader van een onderzoek waarbij voor het eerst het stof binnen een planetaire nevel in kaart is gebracht.

Ster op leeftijd blaast ‘rookbel’ uit

zaterdag, 23 september 2017 11:06

Astronomen hebben ALMA gebruikt om een buitengewoon mooie opname te maken van een bel van uitgestoten materiaal rond de exotische rode ster U Antilae. Deze waarnemingen zullen astronomen helpen om meer inzicht te krijgen in de late evolutiestadia van sterren. In het onopvallende zuidelijke sterrenbeeld Antlia (Luchtpomp) kan een oplettende waarnemer met een verrekijker een zeer rode ster zien, die van week tot week een beetje in helderheid varieert.

ESO’s VLT detecteert voor het eerst titaniumoxide bij exoplaneet Hot!

woensdag, 13 september 2017 19:07

Astronomen die gebruikmaken van ESO’s Very Large Telescope hebben voor het eerst titaniumoxide gedetecteerd in de atmosfeer van een exoplaneet. De ontdekking, waarbij het FORS2-instrument is ingezet, is gedaan bij de hete Jupiterachtige planeet WASP-19b. Ze levert unieke informatie op over de chemische samenstelling en de temperatuur- en luchtdrukstructuur van de atmosfeer van deze ongewone en zeer hete wereld. De resultaten verschijnen vandaag in het tijdschrift Nature.

Orkaan Irma gezien vanuit de ruimte Hot!

woensdag, 06 september 2017 22:00

Orkaan Irma werd de vierde tropische cycloon van het Atlantische orkaanseizoen 2017. Deze orkaan groeide op 5 september 2017 uit tot een orkaan van categorie 5 en is voor zover bekend de eerste tropische cycloon van categorie 5 die de noordelijke Bovenwindse Eilanden passeert. Doordat het al snel duidelijk werd dat deze tropische cycloon zou uitgroeien tot een meteorologisch monster werd deze orkaan al gauw vanuit de ruimte opgevolgd en bestudeerd door diverse satellieten. Hieronder kan u de laatste foto's en video's terugvinden van Orkaan Irma die gemaakt werden vanuit de ruimte.

ALMA vindt enorme verborgen reservoirs van turbulent gas in verre sterrenstelsels

woensdag, 30 augustus 2017 15:15

Wetenschappers hebben met behulp van ALMA turbulente reservoirs van koud gas gedetecteerd rond verre, snelgroeiende sterrenstelsels. Ze deden dat door voor het eerst te kijken naar het molecuul CH+. Via CH+ moleculen kunnen onderzoekers volgen hoe het kan dat sterrenstelsels langer dan gedacht snel sterren vormen. Het is een nieuwe methode om een belangrijk tijdperk in de stervormingsgeschiedenis van het heelal beter te bestuderen. De resultaten van het onderzoek verschijnen in het vaktijdschrift Nature.

Beste afbeelding ooit van oppervlak en atmosfeer van ster Hot!

woensdag, 23 augustus 2017 11:00

Astronomen hebben, met behulp van ESO's Very Large Telescope Interferometer, de meest gedetailleerde afbeelding ooit van een ster geconstrueerd. Het gaat om de rode superreus Antares. Ze hebben ook de eerste kaart (buiten die van de zon) gemaakt die de snelheden weergeeft van het materiaal rond een ster. De kaart onthult onverwachte turbulentie in Antares' uitgestrekte atmosfeer. De resultaten zijn gepubliceerd in het vakblad Nature.

Dit gebeurde vandaag in 2009