Meteoriet neergestort in Rusland Hot!

vrijdag, 15 februari 2013 04:36

In enkele Russische steden in de regio Chelbayinsk hebben vrijdagochtend zware explosies plaatsgevonden als gevolg van inslagen van brokstukken afkomstig van een meteoriet. Eén van de brokstukken zou zelfs een zinkfabriek hebben verwoest. De meteoriet zorgde voor heel wat paniek bij de plaatselijke bevolking en zorgde ook voor heel wat schade. Volgens het Russische ministerie van Binnenlandse Zaken is er sprake van zeker 1 000 gewonden (Update 16u00).

VLT onderzoek restant van middeleeuwse supernova

donderdag, 14 februari 2013 20:15

Zeer gedetailleerde nieuwe waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope (VLT) van het restant van een duizend jaar oude supernova hebben aanwijzingen opgeleverd omtrent het ontstaan van de kosmische straling. Voor het eerst wijzen de waarnemingen erop dat snel bewegende deeltjes in de supernovarest de voorlopers van deze straling zijn.

Wide Field Imager maakt kiekje van kosmische gekko

woensdag, 13 februari 2013 12:30

Deze opname, gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili, toont de heldere sterrenhoop NGC 6520 en de naastgelegen donkere wolk Barnard 86. Dit kosmische duo steekt duidelijk af tegen de gloed van het helderste deel van de Melkweg – een gebied dat zo dicht met sterren is bezaaid, dat er bijna geen donker stukje hemel meer te zien is.

Stofboog verraadt aanwezigheid van exoplaneet

vrijdag, 08 februari 2013 19:19

Een internationaal team van astronomen zijn met behulp van de Japanse Subaru-telescoop op Hawaii tot de vaststelling gekomen dat er zich in een stofschijf rondom de ster J1604 wellicht één of meerdere planeten bevinden. Voor het eerst konden de onderzoekers een duidelijke infraroodopname maken van de boog van stofdeeltjes waarop te zien is dat het centrale deel van de stofschijf niet zo leeg is als deze het eerste zicht lijkt.

De vleugels van de Zeemeeuwnevel

woensdag, 06 februari 2013 12:30

Deze nieuwe opname van ESO toont een deel van een wolk van stof en gloeiend gas die de Zeemeeuwnevel wordt genoemd. Deze sliertige rode wolken tussen de sterren, die op intrigerende wijze met donkere wolken zijn verweven, maken deel uit van de ‘vleugels’ van de hemelse vogel. De nieuwe opname is verkregen met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, Chili.

Duisternis tot gloeien gebracht

woensdag, 23 januari 2013 12:00

Een nieuwe opname van het Atacama Pathfinder Experiment (APEX) in Chili geeft een schitterend beeld van kosmische stofwolken in het sterrenbeeld Orion. Terwijl deze dichte interstellaire wolken op zichtbare golflengten donker en allesverhullend lijken, kan de LABOCA-camera van de APEX-telescoop de warmtegloed van het stof detecteren en de schuilplaatsen van sterren-in-wording zichtbaar maken. Maar één van deze donkere wolken is niet wat het lijkt.

Betelgeuze op ramkoers met kosmische 'muur'

woensdag, 23 januari 2013 09:01

Astronomen zijn met behulp van infraroodwaarnemingen met de Europese Herschel ruimtetelescoop tot de vaststelling gekomen dat de reuzenster Betelgeuze over enkele duizenden jaren in botsing zal komen met een interstellaire wolk van stof en gas. Betelgeuze is, na de Zon, de ster met de grootste schijnbare diameter en is een veranderlijke rode superreus met een periode van enkele honderden dagen.

Licht uit de duisternis

woensdag, 16 januari 2013 22:22

Een indringende nieuwe opname van ESO toont een donkere wolk waarin nieuwe sterren ontstaan, met daarnaast een groepje heldere sterren die al uit hun stofrijke stellaire kraamkamer tevoorschijn zijn gekomen. De foto is gemaakt met de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, in het noorden van Chili. Het is de beste opname in zichtbaar licht die ooit van dit vrij onbekende object is gemaakt.

NGC 6872 is de grootste!

vrijdag, 11 januari 2013 14:39

Uit gegevens afkomstig van de Amerikaanse Galaxy Evolution Explorer (GALEX) satelliet blijkt dat het sterrenstelsel NGC 6872 het grootste spiraalstelsel is van allemaal. Het stelsel, dat gekenmerkt wordt door twee opvallende 'armen', strekt zich over een afstand van meer dan 522 000 lichtjaar uit. NGC 6872 is dan ook vijf keer zo groot als ons Melkwegstelsel.

Nieuw VISTA-kiekje van sterrenhoop 47 Tucanae

donderdag, 10 januari 2013 11:00

Deze nieuwe infraroodopname van ESO’s VISTA-telescoop geeft een buitengewoon detailrijk beeld van de bolvormige sterrenhoop 47 Tucanae. Deze sterrenhoop telt miljoenen sterren en zijn kern bevat veel exotische exemplaren met ongewone eigenschappen. Het onderzoek van sterrenhopen als 47 Tucanae kan ons leren begrijpen hoe zulke buitenbeentjes ontstaan en elkaar beïnvloeden.

Dit gebeurde vandaag in 1991