Kepler zit in de problemen Hot!

donderdag, 16 mei 2013 12:24

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat de succesvolle Kepler ruimtetelescoop met een ernstig technisch probleem sukkelt. Indien dit probleem niet kan worden opgelost, kan dit het einde betekenen van de 'planetenjager'.

Het vurige verborgen lint van Orion

woensdag, 15 mei 2013 12:15

Op deze spectaculaire nieuwe opname van kosmische wolken in het sterrenbeeld Orion is een soort vurig lint te zien. De oranje gloed stelt zwak licht voor, onzichtbaar voor het menselijk oog, dat door koude interstellaire stofdeeltjes is uitgezonden. Dit licht is vastgelegd met het door ESO beheerde Atacama Pathfinder Experiment (APEX) in Chili. Wolken van interstellair gas en stof zijn de grondstoffen voor de vorming van sterren.

Een chaotisch stervormingsgebied

donderdag, 02 mei 2013 00:00

De Deense 1,54-meter telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, in het noorden van Chili, heeft een frappante opname gemaakt van NGC 6559, een object dat de chaos illustreert die ontstaat wanneer er in een interstellaire gaswolk sterren ontstaan. NGC 6559 is een wolk van gas en stof in het sterrenbeeld Boogschutter, op een afstand van ongeveer 5000 lichtjaar van de aarde.

Record-pulsar stelt algemene relativiteitstheorie op de proef

donderdag, 25 april 2013 20:05

Astronomen hebben ESO’s Very Large Telescope en een aantal radiotelescopen elders ter wereld gebruikt om een bizar stellair duo op te sporen en te onderzoeken. Het om elkaar heen draaiende tweetal bestaat uit de zwaarste neutronenster die tot nu toe is opgespoord en een witte dwergster. Dankzij deze vreemde nieuwe dubbelster kan Einsteins zwaartekrachtstheorie – de algemene relativiteitstheorie – sterker op de proef worden gesteld dan tot nu toe mogelijk was.

Water in atmosfeer van Jupiter is afkomstig van komeet

dinsdag, 23 april 2013 18:51

Bijna al het water dat zich in de stratosfeer van de gigantische planeet Jupiter bevindt, is afkomstig van de komeet Shoemaker-Levy 9 die zich in de zomer van 1994 in de atmosfeer van Jupiter boorde. Tot deze vaststelling zijn wetenschappers gekomen na precisiemetingen met de Europese Hershel ruimtetelescoop.

Kepler ontdekt drie 'superaardes' in bewoonbare zones Hot!

donderdag, 18 april 2013 23:46

De Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop heeft drie exoplaneten ontdekt die iets groter zijn dan de Aarde en zich allemaal in de zogeheten 'bewoonbare zone' bevinden. In deze zone rondom een ster kan vloeibaar water voorkomen op het oppervlak van een planeet. NASA's Kepler ruimtetelescoop ontdekte de exoplaneten met behulp van de transitiemethode waarbij men lichtsterktes van duizenden sterren in de gaten houdt.

ALMA lokaliseert vroege sterrenstelsels in recordtijd

woensdag, 17 april 2013 13:00

Astronomen hebben met de nieuwe ALMA-telescoop (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) meer dan 100 van de meest ‘vruchtbare’ stervormende sterrenstelsels in het vroege heelal gelokaliseerd. ALMA is zo krachtig dat het in slechts een paar uur tijd evenveel van deze stelsels heeft geobserveerd als alle andere soortgelijke telescopen in een decennium.

NASA selecteert twee nieuwe missies

woensdag, 10 april 2013 16:43

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat in 2017 twee astronomische instrumenten in de ruimte brengen die ons meer moeten vertellen over exoplaneten en neutronensterren. Zowel de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) alsook het Neutron star Interior Composition ExploreR (NICER) project zijn geselecteerd binnen NASA’s Astrophysics Explorer Program.

Sterrenhoop NGC 2547 onder de loep

woensdag, 27 maart 2013 12:16

Deze mooie samenscholing van heldere blauwe sterren is de sterrenhoop NGC 2547, een groep pas gevormde sterren in het zuidelijke sterrenbeeld Zeilen. Deze opname is gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili.

Spiraalpracht opgesierd door uitdovende supernova

woensdag, 20 maart 2013 12:10

Op ongeveer 35 miljoen lichtjaar van de aarde, in het sterrenbeeld Eridanus, staat het spiraalstelsel NGC 1637. In 1999 werd de serene aanblik van dit stelsel verstoord door de verschijning van een zeer heldere supernova. Astronomen die de nasleep van deze explosie met de Very Large Telescope van de ESO-sterrenwacht op Paranal onderzochten, hebben ons een verbluffend beeld van dit betrekkelijk nabije sterrenstelsel verschaft.

Dit gebeurde vandaag in 2003

Het Sub-Millimeter Array (SMA) observatorium in Hawaii wordt officieel in gebruik genomen. Dit observatorium bestaat uit acht schotelantennes met een diameter van zes meter die als interferometer gebruikt worden voor astronomische waarnemingen in submillimetergolflengtes. Het SMA is in handen van het Smithsonian Astrophysical Observatory en het Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics.

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar…