ALMA herschrijft geschiedenis van stellaire ‘babyboom’ heelal

woensdag, 13 maart 2013 19:15

Waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) laten zien dat de hevigste geboortegolven van sterren in het heelal veel eerder plaatsvonden dan tot nu toe werd gedacht. De resultaten verschijnen in een reeks artikelen die op 14 maart 2013 in het tijdschrift Nature en de Astrophysical Journal verschijnen.

Kosmische meetlint nauwkeuriger dan ooit tevoren

woensdag, 06 maart 2013 20:10

Na bijna een decennium van nauwkeurige waarnemingen heeft een internationaal team van astronomen de afstand tot ons buurstelsel, de Grote Magelhaense Wolk, nauwkeuriger kunnen meten dan ooit. De nieuwe meting verbetert ook onze kennis van de snelheid waarmee het heelal uitdijt – de Hubble-constante – en is van cruciaal belang voor het oplossen van het raadsel van de donkere energie, die de kosmische uitdijing versnelt.

Mogelijke protoplaneet waargenomen in ‘stellaire baarmoeder’

donderdag, 28 februari 2013 18:30

Waarschijnlijk hebben astronomen met ESO’s Very Large Telescope voor het eerst een planeet-in-wording waargenomen die nog in een dikke schijf van gas en stof genesteld zit. Indien bevestigd, zal deze ontdekking onze kennis van de vorming van planeten sterk doen toenemen en astronomen in staat stellen om de huidige theorieën aan een waarneembaar object te toetsen.

Kleinste exoplaneet ooit ontdekt Hot!

donderdag, 21 februari 2013 13:50

Astronomen hebben met behulp van NASA's Kepler-telescoop de kleinste exoplaneet tot nu toe ontdekt. De kleine planeet, genaamd Kepler-37b, draait samen met twee andere exoplaneten dichterbij hun moederster dan Mercurius rond de Zon. Het planetenstelsel zelf bevindt zich op een afstand van ongeveer 215 lichtjaar van de Aarde in het sterrenbeeld Lier. Exoplaneet Kepler-37b is volgens de onderzoekers kleiner dan de Maan en wellicht gaat het om een wereld van gesteente, zonder water of lucht.

Nieuwe VISTA-infraroodopname van NGC 6357

woensdag, 20 februari 2013 11:02

Een nieuwe opname van ESO’s VISTA-telescoop toont een hemels landschap van gloeiende gaswolken en slierten stof rond hete jonge sterren. De infraroodfoto plaatst de stellaire kraamkamer NGC 6357 in een verrassend nieuw licht. Hij maakt deel uit van een nog lopende VISTA-survey die de Melkweg in kaart brengt om meer inzicht te krijgen in de structuur van ons sterrenstelsel.

Asteroïde scheert op 15 februari langs de Aarde

vrijdag, 15 februari 2013 10:08

Op vrijdag 15 februari 2013 zal een kleine asteroïde rakelings langs de Aarde scheren. De asteroïde 2012 DA14 werd op 23 februari 2012 ontdekt in Spanje en is ongeveer 50 meter groot. De kortste nadering tot de Aarde bedraagt op 15 februari omstreeks 20u25 Belgische tijd net geen 28 000 kilometer.

Meteoriet neergestort in Rusland Hot!

vrijdag, 15 februari 2013 04:36

In enkele Russische steden in de regio Chelbayinsk hebben vrijdagochtend zware explosies plaatsgevonden als gevolg van inslagen van brokstukken afkomstig van een meteoriet. Eén van de brokstukken zou zelfs een zinkfabriek hebben verwoest. De meteoriet zorgde voor heel wat paniek bij de plaatselijke bevolking en zorgde ook voor heel wat schade. Volgens het Russische ministerie van Binnenlandse Zaken is er sprake van zeker 1 000 gewonden (Update 16u00).

VLT onderzoek restant van middeleeuwse supernova

donderdag, 14 februari 2013 20:15

Zeer gedetailleerde nieuwe waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope (VLT) van het restant van een duizend jaar oude supernova hebben aanwijzingen opgeleverd omtrent het ontstaan van de kosmische straling. Voor het eerst wijzen de waarnemingen erop dat snel bewegende deeltjes in de supernovarest de voorlopers van deze straling zijn.

Wide Field Imager maakt kiekje van kosmische gekko

woensdag, 13 februari 2013 12:30

Deze opname, gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili, toont de heldere sterrenhoop NGC 6520 en de naastgelegen donkere wolk Barnard 86. Dit kosmische duo steekt duidelijk af tegen de gloed van het helderste deel van de Melkweg – een gebied dat zo dicht met sterren is bezaaid, dat er bijna geen donker stukje hemel meer te zien is.

Stofboog verraadt aanwezigheid van exoplaneet

vrijdag, 08 februari 2013 19:19

Een internationaal team van astronomen zijn met behulp van de Japanse Subaru-telescoop op Hawaii tot de vaststelling gekomen dat er zich in een stofschijf rondom de ster J1604 wellicht één of meerdere planeten bevinden. Voor het eerst konden de onderzoekers een duidelijke infraroodopname maken van de boog van stofdeeltjes waarop te zien is dat het centrale deel van de stofschijf niet zo leeg is als deze het eerste zicht lijkt.

In de Engelse stad York wordt William Parsons geboren. Deze Ierse edelman en amateur-astronoom is ook bekend als Lord Rosse. Hij had een eigen sterrenwacht op zijn landgoed Birr Castle waar hij over de grootste spiegeltelescopen van zijn tijd beschikte. Lord Rosse ontdekte ondermeer de spiraalstrucuur in melkwegstelsels en was degene die de term "spiraalnevel" introduceerde.

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25…