VLT ziet hoe gaswolk het monster in het centrum van de Melkweg nadert

woensdag, 17 juli 2013 12:09

Nieuwe waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope laten voor het eerst zien hoe een gaswolk aan flarden wordt gescheurd door het superzware zwarte gat in het centrum van de Melkweg. De wolk is inmiddels zo uitgerekt, dat zijn voorkant het punt van dichtste nadering is gepasseerd en zich met een snelheid van meer dan 10 miljoen km/uur van het zwarte gat verwijdert, terwijl zijn staart er nog naartoe valt.

Astronomen zien voor het eerst de kleur van een exoplaneet

donderdag, 11 juli 2013 00:33

Astronomen zijn er met behulp van de Amerikaans-Europese Hubble Space Telescope in geslaagd om voor de eerste maal de kleur van een exoplaneet te achterhalen. Indien we ons in de buurt van exoplaneet HD 189733b zouden bevinden, zouden we zien dat deze planeet een kobaltblauwe kleur heeft, vergelijkbaar met de blauwe kleur van de Aarde.

ALMA ontdekt embryo van monsterster

woensdag, 10 juli 2013 12:10

Nieuwe waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter array (ALMA) hebben astronomen een ongekend beeld gegeven van een reusachtige ster-in-wording in een donkere wolk. Daarbij is een stellaire ‘baarmoeder’ ontdekt die meer dan 500 keer zoveel massa bevat als de zon – de grootste die ooit in de Melkweg is waargenomen – en die nog steeds groeit.

ESO’s Very Large Telescope onderzoekt de groei van sterrenstelsels

donderdag, 04 juli 2013 20:10

Astronomen hebben met behulp van ESO’s Very Large Telescope een ver sterrenstelsel ontdekt dat gas uit zijn omgeving opslokt. Het gas dat naar het sterrenstelsel toe stroomt, wordt niet alleen benut voor de vorming van nieuwe sterren, het jaagt ook de rotatie van het stelsel aan. Dit is het beste directe observationele bewijs tot nu toe dat sterrenstelsels, zoals theoretisch voorspeld, materie uit hun omgeving aantrekken om te groeien en sterren te vormen.

Manen van Pluto heten voortaan Kerberos en Styx

woensdag, 03 juli 2013 18:28

Het is nu officieel! De laatste twee ontdekte manen van de dwergplaneet Pluto heten vanaf voortaan 'Kerberos' en 'Styx'. In 2010 en 2011 ontdekte NASA een vierde en vijfde maan rondom Pluto die tijdelijk de naam P4 en P5 kregen. Na een rondvraag op het internet kregen de twee kleine hemellichamen uiteindelijk hun nieuwe naam.

Drie planeten in leefbare zone van nabije ster

dinsdag, 25 juni 2013 10:44

Een team van astronomen heeft met een combinatie van nieuwe waarnemingen en bestaande gegevens van het HARPS-instrument van de 3,6-meter ESO-telescoop ontdekt dat het planetenstelsel van de ster Gliese 667C minstens zes planeten telt. Maar liefst drie van deze planeten zijn ‘superaardes’ die zich in de zone rond de ster bevinden waar vloeibaar water en eventueel ook leven kan bestaan. Daarmee is dit het eerste planetenstelsel dat we kennen met een volgepakte leefbare zone.

Stoffige verrassing rond reusachtig zwart gat

donderdag, 20 juni 2013 11:15

ESO’s Very Large Telescope Interferometer heeft de meest gedetailleerde waarnemingen verzameld die ooit van het stof rond het enorme zwarte gat in het centrum van een actief sterrenstelsel zijn gedaan. Verwacht werd dat al het gloeiende stof rond het zwarte gat een donutvormige ring zou vormen. Maar in plaats daarvan ontdekten de astronomen dat veel van het stof zich boven en onder de ring bevindt.

Nieuw soort veranderlijke ster ontdekt

woensdag, 12 juni 2013 12:07

Astronomen die gebruik maken van de Zwitserse 1,2-meter Leonhard Euler-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, Chili, hebben een nieuw soort veranderlijke ster ontdekt. De ontdekking is gebaseerd op de detectie van zeer kleine veranderingen in de helderheden van sterren in een sterrenhoop.

ALMA ontdekt kometenfabriek

donderdag, 06 juni 2013 20:10

Astronomen hebben met behulp van de nieuwe Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) een gebied rond een jonge ster in beeld gebracht waar stofdeeltjes kunnen groeien door samen te klonteren. Het is voor het eerst dat zo’n 'stofval' duidelijk is waargenomen. Het onderzoek beantwoordt de al lang bestaande vraag hoe de stofdeeltjes in schijven rond sterren zo groot kunnen worden dat ze uiteindelijk kometen, planeten en andere rotsachtige lichamen kunnen vormen.

Tot nu toe lichtste exoplaneet in beeld gebracht?

maandag, 03 juni 2013 13:31

Een team astronomen heeft met behulp van ESO’s Very Large Telescope een zwak object in beeld gebracht dat met een heldere ster mee beweegt. Met een geschatte massa van vier of vijf keer die van Jupiter zou het de minst zware planeet buiten het zonnestelsel zijn die rechtstreeks is waargenomen. De ontdekking is een belangrijke bijdrage aan ons begrip van het ontstaan en de evolutie van planetenstelsels.

Dit gebeurde vandaag in 1983