Een sterrenstelsel met twee kernen

donderdag, 09 januari 2014 20:18

Tijdens de 223ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Washington, DC is een nieuwe, opmerkelijke Hubble-foto voorgesteld. Zo is op deze foto het bekende sterrenstelsel Messier 83 (M83) te zien met daarin, op het eerste zicht, een dubbele kern.

Gemini Planet Imager maakt eerste foto's

dinsdag, 07 januari 2014 21:47

Ondanks het feit dat astronomen al duizend planeten rondom andere sterren hebben ontdekt, zogenaamde 'exoplaneten', hebben we nog niet vaak echte foto's van deze exotische werelden gezien. Dankzij de Gemini Planet Imager kan hier echter verandering in worden gebracht.

Exoplaneet ontdekt met dezelfde massa als de Aarde Hot!

maandag, 06 januari 2014 19:57

Tijdens de 223ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Washington DC hebben astronomen laten weten dat ze voor het eerst een exoplaneet hebben ontdekt met ongeveer dezelfde massa als de Aarde. Tot op heden is dit de lichtste exoplaneet waarvan zowel de massa alsook de afmetingen bekend zijn.

ALMA ontdekt stoffabriek in supernova

maandag, 06 januari 2014 18:12

Frappante nieuwe waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) telescoop laten voor het eerst zien dat het restant van een recente supernova boordevol pas gevormd stof zit. Als genoeg van dit stof de hachelijke oversteek naar de interstellaire ruimte weet te maken, kan dit verklaren waarom veel sterrenstelsels zo’n stoffig, duister uiterlijk hebben. Sterrenstelsels kunnen opmerkelijk stofrijke oorden zijn [1]. Vermoed wordt dat veel van dat stof afkomstig is van supernova-explosies, vooral in de begintijd van het heelal.

Planetoïde brandt op in de dampkring van de Aarde

vrijdag, 03 januari 2014 06:50

Nadat op 1 januari 2014 een kleine planetoïde werd ontdekt, kwam deze een dag later al terecht in de dampkring van de Aarde waar de ruimterots is gefragmenteerd. Berekeningen laten zien dat de planetoïde boven de Atlantische Oceaan, tussen Zuid-Amerika en Afrika, in de dampkring is uiteengevallen in kleinere stukken die vervolgens zijn opgebrand.

Nieuwe krater op de Maan in beeld gebracht

vrijdag, 20 december 2013 09:34

Dankzij NASA's Lunar Impact Monitoring Program (LIMP) hebben wetenschappers kunnen vaststellen dat er op zondag 17 maart 2013 een nieuwe krater is ontstaan op het oppervlak van de Maan. Deze nieuwe krater is ontstaan door de inslag van een zogeheten 'meteoroïde' die een diameter had van ongeveer 40 centimeter. De inslag was zo helder als een ster van de vierde magnitude.

Heeft ons Melkwegstelsel dan toch vier spiraalarmen?

dinsdag, 17 december 2013 06:42

Uit een onderzoek, dat twaalf jaar heeft geduurd, blijkt dat ons Melkwegstelsel dan toch vier spiraalarmen heeft. Nadat men in de jaren '50 voor het eerst de structuur van ons sterrenstelsel in kaart had gebracht, concludeerde men dat dit vier spiraalarmen had. In 2008 kwam men hier op terug op basis van metingen met de infraroodruimtetelescoop Spitzer en besloot men dat het Melkwegstelsel slechts twee spiraalarmen had.

Stoot Europa pluimen van waterdamp uit? Hot!

donderdag, 12 december 2013 19:22

Na het nieuws dat wetenschappers klei-achtige mineralen hebben ontdekt op de Jupitermaan Europa hebben Amerikaanse planeetwetenschappers nu sterke aanwijzingen gevonden dat deze maan soms grote pluimen van waterdamp uitstoot. Indien dit klopt, zou dit betekenen dat het water van de ondergrondse oceaan op Europa op sommige plaatsen relatief dicht tot bij het oppervlak komt. Voor planeetwetenschappers en astronomen is dit opnieuw een belangrijke ontdekking!

Klei-achtige mineralen ontdekt op Jupitermaan Europa

donderdag, 12 december 2013 00:33

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben kunnen achterhalen dat er zich op het ijzige oppervlak van de Jupitermaan Europa klei-achtige mineralen bevinden. De wetenschappers kwamen tot deze opmerkelijke vaststelling na analyse van gegevens die in 1998 werden verkregen door de Amerikaanse ruimtesonde Galileo.

Eerste meetgegevens van Curiosity gepresenteerd

dinsdag, 10 december 2013 00:24

Tijdens een bijeenkomst van de American Geophysical Union in San Fransisco hebben Amerikaanse wetenschappers de eerste meetresultaten gepresenteerd van de Marsrover Curiosity. Zo is men er in geslaagd om met behulp van de Marsrover de ouderdom van een rots ter plaatse te bepalen en om de hoeveelheid straling aan het oppervlakte van Mars te meten.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis worden de drie Russische kosmonauten Georgi Dobrovolski, Vladislav Volkov en Viktor Patsayev in de ruimte gebracht aan boord van het Sojoez 11 ruimtetuig. Op 7 juni 1971 komen zij aan bij het Russische Saljoet 1 ruimtestation waar ze tot 30 juni in leven en werken. Tijdens hun terugkeer naar de Aarde sloeg het noodlot echter toe doordat omwille van een probleem met een drukventiel de atmosfeer aan boord van de landingscapsule weglekte naar de ruimte. De drie kosmonauten overleefden hun terugkeer naar de Aarde niet. Foto: Roscosmos