Laatste nieuws
Vancanneyt Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.be
Sterrenkunde en ruimteweer redacteur.

Vroeger vertrouwden de mensen op de Poolster om te navigeren of om hun weg te vinden wanneer ze zich op ongekend terrein bevonden. Deze vorm van navigatie werd dan ook vaak toegepast in de scheepvaart. Maar de Poolster is niet zo'n heldere ster dus kan het wat moeilijker zijn om deze terug te vinden tussen de vele honderden andere sterren. Gelukkig staat het grote broertje van de Kleine Beer niet veraf. Het sterrenbeeld De Grote Beer of Ursa Major kan je inmiddels goed gebruiken voor het vinden van de Poolster.

Net zoals de Zon naar beneden beweegt ten opzichte van de sterren lijken de planeten oostwaarts ten opzichte van de sterren te bewegen. Af en toe maken de zogenaamde 'buitenplaneten' (Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus) een opvallende beweging. Deze beweging wordt in de sterrenkunde 'retrograde beweging' genoemd.

woensdag, 16 mei 2007 03:00

Het waarnemen van planeten

Aan de nachtelijke hemel kunnen we bij goede omstandigheden soms wel vijf planeten zien zonder hulp van binoculairen of telescopen. Planeten lijken met het blote oog op het eerste zicht op sterren maar je kan makkelijk leren ze van de sterren te onderscheiden. In dit artikel bespreken we de planeten die we met of zonder telescoop kunnen waarnemen.

Het eenvoudigste antwoord op de vraag welke telescoop het best bij jou past is een telescoop die je zal blijven gebruiken en waarvan je echt kan genieten. Dus geen apparaat dat je frustreert tot het punt dat je het nooit meer zult gebruiken. Al zijn we niet echt veel met dit antwoord, het antwoord is echter afhankelijk het doel van de telescoop en van hoeveel geld je eraan wilt besteden. Goede telescopen kunnen duur zijn ongeacht hun type. We nemen aan dat we het verschil tussen een refractor, reflector en andere types kennen (lees het artikel "De soorten telescopen" in deze categorie voor meer info). Wel opletten, een echt goede telescoop zal wellicht meer kosten.

In dit artikel gaan we dieper in over de aanschaf van een telescoop, op wat dienen we zoal te letten en vooral wat komt het best overeen met wat ik wil en hoeveel kost dit alles? We gaan even dieper in op de basiszaken die je best weet vooraleer je gaat kopen:

zaterdag, 12 mei 2007 03:00

Soorten telescopen

Er zijn drie basissoorten telescopen waaruit je kan kiezen: de refractor, reflector en catadioptische telescopen. Elke soort heeft zijn sterktes en zwaktes waarin je zelf bepaalt wat je kiest, afhankelijk van wat je zelf wil waarnemen en hoevaak je de telescoop zal gebruiken. In dit artikel overlopen we kort de drie soorten telescopen.

zaterdag, 02 juni 2007 02:00

Deepsky tips en hints: Leren starhoppen

In deze tip gaan we leren hoe we kunnen starhoppen met enkel het oculair van je telescoop. Het geschikte oculair hiervoor heeft een beeldveld van één graad of meer. Zoals in een eerdere tip vermeld, dien je een overlegger te maken van het oculair om te gebruiken op een sterrenkaart. In deze tip gaan we leren starhoppen in het sterrenbeeld Scutum.

vrijdag, 25 mei 2007 02:00

Deepsky tips en hints: De zoeker

De zoeker is een kleine telescoop dat bevestigd is op de telescoop, het wordt gebruikt voor het zoeken van objecten aan de hemel te vereenvoudigen. Het heeft meestal een diameter van 2 inch met een vergroting van 8x. Dit laat je toe dat er licht opgevangen wordt en het beeld licht vergroot wordt, je zal dan ook wat zwakkere sterren kunnen zien en enkele heldere deepsky objecten. Dit zal zeker van pas komen bij het vinden van andere deepsky objecten.

vrijdag, 18 mei 2007 02:00

Deepsky tips en hints: Het Telrad

De Telrad is één van de beste accessoires dat je kan hebben voor een telescoop. Voor een beginnend waarnemer is dit ongetwijfeld een onmisbaar attribuut waarmee het waarnemen van deep-sky objecten makkelijk zal verlopen. Het Telrad is een zoeker zonder vergroting dat drie ringen toont op een plaatje. Als je erdoor kijkt, zie hetzelfde rechte beeld als dat je met het blote oog kijkt. In deze tip gaan we uitzoeken hoe we prachtige deep-sky objecten kunnen vinden met het Telrad.

We kennen intussen een groot deel van de sterrenbeelden. In deze tip gaan we praten over het maken van overleggers voor sterrenkaarten en het meten van afstanden. Sterrenbeelden zijn eigenlijk een soort van landkaarten waarin we de sterren aan de hemel leren kennen zodat we kunnen 'starhoppen'. Je hoeft niet de kleine onopvallende sterren te leren herkennen maar de meerderheid van de grotere opvallende sterren kunnen herkennen is voor een amateurastronoom wel een absolute must.

Dit gebeurde vandaag in 2000