Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens

zondag, 29 september 2019 12:03

Elon Musk stelt Starship voor

In de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 september 2019 heeft oprichter en CEO van SpaceX, Elon Musk, het eerste prototype voorgesteld van de nieuwe Starship ruimtetuig waarmee het bedrijf mensen naar maan en de planeet Mars wil brengen. De persconferentie vond plaats op de testsite van SpaceX in de Amerikaanse staat Texas waar de afgelopen dagen voor het eerst een prototype van het Starship ruimtetuig volledig in elkaar werd gezet. Dit prototype heeft de vorm van een kogel, is vijftig meter hoog en moet in de toekomst plaats bieden aan maximaal 100 mensen. Om Starship in de ruimte te kunnen brengen, zal deze gelanceerd worden bovenop de gigantische draagraket, de Super Heavy.

Op woensdag 25 september 2019 zijn drie mensen met succes naar het internationale ruimtestation ISS gebracht. Tijdens deze lancering werd voor de laatste keer een Russische Sojoez-FG raket gebruikt. Aan boord van de Sojoez MS-15 ruimtecapsule bevonden zich de Amerikaanse astronaute Jessica Meir, de Russische kosmonaut Oleg Skripochka, en Hazza Al Mansouri die de eerste ruimtevaarder is uit de Verenigde Arabische Emiraten.

De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft op 24 september 2019 bekend gemaakt dat het bijzondere object dat onlangs vanuit de interstellaire ruimte ons zonnestelsel is binnengedrongen vanaf nu '2I/Borisov' heet. Dit object werd op 30 augustus 2019 ontdekt door de Russisch-Oekraïense amateur-astronoom Gennadi Borisov en zal op 7 december 2019 zijn kleinste afstand tot de zon bereiken. Op dat moment zal deze interstellaire komeet zich 300 miljoen kilometer van ons bevinden. Dit is nog maar de tweede maal dat astronomen een dergelijk object ontdekken.

Astronomen hebben voor het eerst waterdamp ontdekt in de atmosfeer van een superaarde. Eerder werd al waterdamp ontdekt in atmosferen van 'onleefbare' en extreem hete exoplaneten maar dankzij gegevens afkomstig van de Hubble Space Telescope is waterdamp nu ook gedetecteerd in de atmosfeer van een exoplaneet met een gematigde temperatuur. Voor wetenschappers is dit nu een ongelofelijk interessante planeet aangezien dit de eerste exoplaneet is die beschikt over waterdamp en een aangename temperatuur heeft.

zaterdag, 07 september 2019 07:28

India verliest contact met maanlander

Het lijkt er op dat India er niet in geslaagd is om een onbemand ruimtetuig te laten landen op het oppervlak van de maan. Normaal had op vrijdag 6 september 2019 de Indiase maanlander Vikram een zachte landing moeten maken op de zuidpool van de maan maar toen het ruimtetuig zich nog enkele honderden meters boven het maanoppervlak bevond, verloor de vluchtleiding plots alle contact. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een zware klap aangezien men in het land enorm uitkeek naar deze ambitieuze ruimtemissie.

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 2 september 2019 bekend gemaakt dat het de baan van één van zijn satellieten heeft moeten aanpassen om een botsing te vermijden met een satelliet van SpaceX. Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX bracht in mei van dit jaar maar liefst 60 satellieten in de ruimte in het kader van het Starlink ruimteprogramma. Eén van deze satellieten, Starlink 44, stevende af op de Europese ADM-Aeolus aardobservatiesatelliet van ESA waardoor er plots een 'collision avoidance manoeuvre‘ moest worden uitgevoerd.

zaterdag, 24 augustus 2019 07:39

Steen op Mars genoemd naar de 'Rolling Stones'

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een steen op de planeet Mars genoemd naar de bekende rockband Rolling Stones. De steen heet vanaf nu 'The Rolling Stone Rock' en is niet veel groter dan een golfbal. Op 26 november 2018 rolde deze steen één meter verder op het Marsoppervlak als gevolg van de landing van de Amerikaanse Marslander InSight. De bandleden van de Rolling Stones zelf lieten al weten aangenaam verrast te zijn en vinden dit een fantastische manier om de start van hun No Filter Tour mee te vieren.

woensdag, 21 augustus 2019 10:17

Indiase maanlander komt aan bij de maan

De Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO heeft laten weten dat de maanlander Chandrayaan 2 zich op dinsdag 20 augustus 2019 succesvol in een baan om de maan heeft gebracht. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een belangrijke stap in deze ambitieuze missie aangezien de Aziatische grootmacht op 6 september 2019 de lander wil laten landen op het oppervlak van de maan waarna en kleine rover het maanoppervlak moet verkennen. Ondanks dit succesvol manoeuvre moet het spannendste en meest gewaagde gedeelte van de hele missie nog komen.

zondag, 18 augustus 2019 09:24

China lanceert eerste Jielong 1 raket

In China is op zaterdag 17 augustus 2019 voor het eerst een Jielong 1 raket gelanceerd. Deze kleine raket, ook gekend onder de naam 'Smart Dragon 1', bracht tijdens zijn eerste missie succesvol drie kleine satellieten in een polaire baan om de Aarde. De bijna 20 meter lange Jielong 1 raket werd ontwikkeld door het Chinese ruimtevaartbedrijf China Rocket Co. Ltd. met als doel om kleine satellieten zoals cubesats tegen een lage kostprijs in de ruimte brengen. De Jielong 1 raket is de vierde nieuwe Chinese raket die de afgelopen tien maanden voor het eerst werd gelanceerd.

Deze intrigerende, kleurrijke verzameling objecten staat bekend als de Zeemeeuwnevel. Deze bijnaam heeft hij te danken aan zijn gelijkenis met een vliegende meeuw. Het hemelgebied waar hij deel van uitmaakt is rijk aan stof, waterstof, helium en sporen van zwaardere elementen. Het is de hete en energieke geboorteplaats van nieuwe sterren. De opmerkelijk detailrijke opname is gemaakt met ESO’s VLT Survey Telescope (VST) en toont de afzonderlijke hemelobjecten waaruit deze kosmische vogel bestaat in al hun details.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…