Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf heeft op maandag 4 november 2019 met succes een zogeheten 'pad abort-test' uitgevoerd met een onbemande CST-100 Starliner ruimtecapsule. Tijdens deze cruciale test werd het reddingssysteem van de capsule getest dat astronauten in veiligheid moet brengen wanneer er tijdens de eerste minuten van de lancering iets mis gaat. Boeing's Starliner ruimtecapsule moet in de nabije toekomst astronauten naar en van het ISS ruimtestation brengen.

maandag, 11 november 2019 06:50

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang!

Voor het eerst sinds 2016 kunnen we op 11 november 2019 opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen. Volg dankzij een livestream hier LIVE dit prachtig sterrenkundig fenomeen!

maandag, 11 november 2019 06:24

Mercuriusovergang op 11 november 2019

Voor het eerst sinds 2016 gaan we vanuit België en Nederland opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen.

zondag, 27 oktober 2019 15:47

Na twee jaar is X-37B terug op Aarde

Na 780 dagen in een baan om de Aarde te hebben verbleven, is op zondag 27 oktober 2019 het Amerikaanse X-37B onbemande ruimtetuig terug geland op Aarde. Opnieuw vestigt dit onbemande ruimtevaartuig een record door meer dan twee jaar onafgebroken in de ruimte te blijven en daarna autonoom terug te keren naar de Aarde. Wat het Amerikaanse militaire onbemande ruimtetuig al die tijd heeft gedaan, blijft echter een goed bewaard geheim.

dinsdag, 23 oktober 2018 00:21

Hoe fotografeer je de sterrenhemel?

De sterrenhemel en Melkweg fotograferen blijft voor heel veel fotografen een interessant iets. Een mooie foto van de Melkweg toont de pracht van de sterrenhemel en vertelt ons meer over onze locatie in het heelal. Toch blijkt het fotograferen van de sterrenhemel en de Melkweg velen af te schrikken ook al is dit makkelijker dan je denkt. In dit artikel wordt grondig uitgelegd hoe je de sterrenhemel en de Melkweg het best fotografeert en met wat je allemaal rekening hoeft te houden.

dinsdag, 22 oktober 2019 08:13

Records in de bemande ruimtevaart

Op 12 april 1961 ging de mens voor het eerst de ruimte in toen de Russische kosmonaut Yuri Gagarin gelanceerd werd aan boord van zijn Vostok 1 ruimtecapsule. Sindsdien verbleef de mens steeds vaker in de ruimte en werden tal van records gebroken. Zo verbleef een Rus ooit meer dan 437 dagen aan boord van een ruimtestation en begaven drie Amerikaanse astronauten zich ooit op een afstand van 400.171 kilometer van de Aarde. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste records die gevestigd werden in de bemande ruimtevaart.

zaterdag, 19 oktober 2019 13:26

Eerste ruimtewandeling met enkel vrouwen

Voor het eerst in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart hebben twee vrouwelijke astronauten een ruimtewandeling uitgevoerd. De twee Amerikaanse astronauten, Jessica Meir en Christina Koch, verbleven iets meer dan zes uur aan de buitenkant van het internationale ruimtestation ISS terwijl het ruimtecomplex met een snelheid van ongeveer 27 000 kilometer uur rond de Aarde cirkelde. Nooit eerder werd een ruimtewandeling uitgevoerd door twee vrouwen.

woensdag, 16 oktober 2019 19:48

NASA stelt nieuwe ruimtepakken voor

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe generatie ruimtepakken voorgesteld waarmee astronauten in de nabije toekomst naar de maan zullen reizen. De nieuwe ruimtepakken zouden flexibeler en comfortabeler zijn dan vorige generaties waardoor de astronauten zich makkelijker kunnen voortbewegen op de maan. NASA wil in het kader van het Artemis ruimteprogramma in 2024 opnieuw mensen naar de maan brengen.

vrijdag, 11 oktober 2019 16:59

Eerste ruimtewandelaar overleden

De eerste mens die ooit een ruimtewandeling heeft uitgevoerd, de Rus Alexei Leonov, is op vrijdag 11 oktober 2019 op 85-jarige leeftijd overleden. Op 18 maart 1965 begaf Alexei Leonov zich als eerste mens ooit buiten een ruimtecapsule en voerde hij gedurende twaalf minuten lang 's werelds eerste ruimtewandeling uit. Na zijn historische en risicovolle Voskhod 2 missie ging Leonov in 1975 nog een tweede keer de ruimte in tijdens de Apollo-Soyuz ruimtemissie.

Een team astronomen van het Carnegie Institute for Science heeft rond de prachtige planeet Saturnus maar liefst twintig nieuwe manen ontdekt. Deze maantjes werden ontdekt met de Subaru-telescoop op Hawaï waarna deze belangrijke ontdekking op maandag 7 oktober 2019 werd bekend gemaakt door de International Astronomical Union’s Minor Planet Center. Door deze ontdekking komt het aantal manen rond de geringde planeet op 82, wat drie meer is dan Jupiter.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…