Spacepage
Laatste nieuws

Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft laten weten dat het in 2020 voor het eerst een kleine helikopter naar de planeet Mars gaat sturen. De helikopter zal naar Mars gebracht worden aan boord van een nieuwe Marsrover waarna het kleine toestel gebieden op de rode planeet zal verkennen die voor de rover onbereikbaar zijn. Dit zal de eerste maal zijn in de geschiedenis van de ruimtevaart dat een onbemand ruimtetuig zal opstijgen vanop een andere planeet om er vervolgens terug op te landen.

Het private ruimtevaartbedrijf Blue Origin heeft op 29 april 2018 opnieuw een succesvolle onbemande testvlucht uitgevoerd met zijn herbruikbare New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Zo bracht Blue Origin zijn zelf ontwikkelde ruimtecapsule kortstondig in de ruimte en keerde de bijhorende draagraket kort na de lancering terug naar de Aarde. In tegenstelling tot andere draagraketten maakte de BE-3 raket van Blue Origin uiteindelijk een zachte landing op Aarde waardoor deze opnieuw kan gebruikt worden.

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA deze maand zijn nieuwste planetenjager in de ruimte brengen. Zo moet een krachtige Falcon 9 raket van het ruimtevaartbedrijf SpaceX op 16 april 2018 de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) ruimtetelescoop in een elliptische baan om de Aarde brengen. Deze satelliet gaat de komende twee jaar de helderheid van meer dan 200 000 sterren analyseren aangezien korte dipjes in helderheid van sterren kan wijzen op de aanwezigheid van exoplaneten.

maandag, 19 maart 2018 10:33

Maak kennis met Ultima Thule!

Meer dan 3,5 jaar nadat de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons langs de dwergplaneet Pluto vloog, moet het onbemande ruimtetuig op 1 januari 2019 opnieuw langs een Kuipergordelobject vliegen. Dit object kreeg bij zijn ontdekking de naam 2014 MU69 maar werd sinds kort door NASA omgedoopt tot 'Ultima Thule'. Na een wedstrijd waarbij iedereen een naam kon inzenden voor deze verre ijswereld koos NASA uiteindelijk de bijnaam 'Ultima Thule' waarmee men verwijst naar het ‘uiterste noorden’ uit de oudheid, een nog onbekend gebied. Volgens NASA is dit de perfecte naam voor dit Kuipergordelobject aangezien New Horizons zich momenteel in onontgonnen gebied bevindt en 2014 MU69 de volgende 'Ultima Thule' is van de mensheid.

Naast het prachtige klassieke poollicht kennen we sinds enkele jaren ook enkele bizarre poollichtverschijnselen waarvan nog niet alles is geweten. Eén daarvan is het zogeheten Strong Thermal Emission Velocity Enhancement dat beter gekend is als 'STEVE'. Terwijl klassiek poollicht vaak een ovale vorm aanneemt over een groot deel van de hemel, heeft STEVE een langwerpige, smalle, golvende vorm en is deze minder helder. Deze 'streep' aan de nachtelijke hemel krijgt nu internationale aandacht doordat foto's ervan massaal werden bekeken op Facebook en andere sociale media.

Het eerste Chinese ruimtestation, Tiangong-1, keert binnen enkele weken ongecontroleerd terug naar de Aarde. Het 8,5 ton zware onbemande ruimtelabo werd in 2011 door China in een lage baan om de Aarde gebracht waarna dit tweemaal werd bezocht door Chinese ruimtevaarders. In 2016 raakte echter bekend dat China de controle over dit ruimtelabo was verloren waardoor het sindsdien ongecontroleerd rond onze planeet cirkelt. Volgens de Europese ruimtevaartorganisatie ESA zou Tiangong-1 tussen 24 maart en 19 april 2018 moeten terugkeren in de atmosfeer van de Aarde. Waar het ruimtelabo de atmosfeer zal binnendringen is momenteel nog niet te voorspellen.

Nieuwe gegevens van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en andere telescopen zijn gebruikt om deze spectaculaire afbeelding te maken van een web van filamenten in de Orionnevel. De afgebeelde structuren lijken roodgloeiend heet, maar in werkelijkheid zijn ze zo koud dat astronomen een bijzondere telescoop als ALMA moeten gebruiken om ze te kunnen waarnemen.

Wanneer de Duitse ruimtevaarder Alexander Gerst in juni 2018 naar het internationale ruimtestation ISS zal worden gebracht, zal hij een bijzondere 'vriend' met zich mee hebben. Zo zal Gerst vergezeld worden van de 'Crew Interactive Mobile Companion' (CIMON). Deze robot werd ontwikkeld door IBM in samenwerking met Airbus en kan met behulp van spraak- en beeldverwerking astronauten herkennen en zelfs met hen in interactie gaan. CIMON kan dankzij propellers voortbewegen in gewichtloze toestand en moet op termijn zorgen voor sociale interactie tussen mens en machine.

Stratolaunch, het bedrijf dat in 2011 werd opgericht door de Microsoft mede-oprichter Paul Allen, is bijna klaar voor zijn eerste vlucht. Het gigantische vliegtuig, dat speciaal werd gebouwd om vanop grote hoogte raketten te lanceren, rolde in mei 2017 voor het eerst uit zijn hangar waarna in september 2017 voor het eerst de krachtige motoren werden getest. Nu het enorme vliegtuig in december 2017 zijn eerste meters aflegde op de startbaan van de Mojave Air and Space Port lijkt Stratolaunch steeds dichter bij zijn doel te komen.

vrijdag, 16 februari 2018 14:13

SpaceX wil goedkoop internet via de ruimte

Na de geslaagde lancering van de eerste Falcon Heavy is de tijd rijp voor het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX om zich nu helemaal te focussen op een nieuw ambitieus project. Zo wil het bedrijf voor iedereen wereldwijd breedbandinternet aanbieden door middel van vele honderden satellieten in een lage baan om de Aarde te brengen. Om dit te realiseren, gaat SpaceX bij de eerstvolgende Falcon 9 lancering op 18 februari 2018 twee testsatellieten in de ruimte brengen. Deze twee satellieten zijn bedoeld om de verschillende systemen te testen en te kijken of het ontwerp geschikt is voor breedbandinternet.

De eerste van de vier grote telescopen van de Very Large Telescope (VLT) wordt voor het eerst naar de sterrenhemel gericht. De Very Large Telescope (VLT) is een observatorium van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) op de berg Cerro Paranal in de Atacamawoestijn in Chili op 2 635 meter hoogte. Het observatorium bestaat vandaag de dag uit vier grote 8,2-meter spiegeltelescopen van het type Ritchey-Chrétien, die de Unit Telescopes of UT’s worden genoemd, en een aantal kleinere telescopen met een spiegeldoorsnede van 1,8 m. De vier spiegeltelescopen kunnen als een interferometer aan elkaar worden gekoppeld, waardoor ze als één grote telescoop kunnen opereren. Foto: ESO