Laatste nieuws

Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens

dinsdag, 25 juni 2019 14:31

SpaceX lanceert derde Falcon Heavy

SpaceX, het succesvolle Amerikaanse ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op dinsdag 25 juni 2019 voor de derde maal een krachtige Falcon Heavy raket gelanceerd. Aan boord van deze 70 meter lange raket bevonden zich 24 satellieten waaronder het Lightsail 2 ruimtetuig van The Planetary Society en NASA's Deep Space Atomic Clock. De raket vertrok om 08u30 Belgische tijd vanop het Kennedy Space Center in Florida en 3,5 uur na lift-off werden alle satellieten succesvol uitgezet in de ruimte.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft twee nieuwe onbemande ruimtemissies geselecteerd die meer inzicht moeten geven over het gedrag van onze ster, de zon, op onder andere het magnetisch veld van de Aarde. Zo is een van de nieuwe missies erop gericht te bestuderen hoe de zonnewind ontstaat terwijl wetenschappers met de andere missie willen onderzoeken wat de effecten zijn voor onze planeet. Beide missie moeten in 2022 gelanceerd worden.

dinsdag, 18 juni 2019 08:00

Unieke 50 jaar Apollo geschenken

Dit jaar is het exact 50 jaar geleden dat de mens voor het eerst voet zette op de Maan. De Amerikaanse Apollo 11 missie schreef geschiedenis en de drie bemanningsleden behoren tot de grootste pioniers uit de geschiedenis van de mensheid. Om de 50ste verjaardag van deze historische ruimtemissie nog meer in de kijker te zetten, brengen verschillende fabrikanten tal van speciale, gelimiteerde artikelen uit. Ben je dus op zoek naar een uurwerk, balpen of speciale munten die in het teken staat van de Apollo 11 maanlanding? Dan moet je zeker dit overzicht bekijken!

Op woensdag 5 juni 2019 heeft China voor de eerste maal verschillende satellieten in de ruimte gebracht met behulp van een raket die werd gelanceerd vanop zee. De Long March 11 raket vertrok omstreeks 06u06 Belgische tijd vanop een schip in de Gele Zee en zette vervolgens zeven satellieten succesvol uit in een lage baan om de Aarde. Dit was de eerste maal dat China satellieten lanceert vanop een drijvend lanceerplatform.

donderdag, 30 mei 2019 18:38

Hoe fotografeer je de maan?

Eén van de mooiste objecten die je aan de nachtelijke hemel kan fotograferen, is de maan. Dit object is bijzonder geliefd bij fotografen doordat de maan zich makkelijk laat fotograferen en deze regelmatig te zien aan de hemel in verschillende fasen. Het lijkt misschien moeilijk om de maan te fotograferen maar eigenlijk is dit vrij eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een camera met een goede telelens, een statief en enige kennis van fotografie. In dit artikel wordt uitgebreid uitgelegd hoe je onze prachtige maan het best fotografeert.

woensdag, 22 mei 2019 15:28

TESS ontdekt drie exokometen

Iets meer dan een jaar nadat de Amerikaanse Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) in de ruimte werd gebracht, hebben wetenschappers er drie exokometen met ontdekt rond de ster Bèta Pictoris. Exokometen zijn kleine hemellichamen zijn die bestaan uit gas, ijs en stof, gekenmerkt worden door een staart en zich buiten ons zonnestelsel bevinden. TESS is een ruimtetelescoop die in april 2018 werd gelanceerd en ontworpen werd om exoplaneten te ontdekken met behulp van de transitiemethode.

SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft in de nacht van woensdag 23 op donderdag 24 mei 2019 met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 04u30 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten 62 minuten na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit is de eerste missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedbandinternet wil aanbieden per satelliet. Op termijn moet het netwerk bestaan uit maar liefst 12 000 satellieten.

Wetenschappers weten al een tijdje dat de maan krimpt doordat deze langzaam aan het afkoelen is. Zo is de maan de afgelopen paar honderd miljoen jaar ongeveer vijftig meter is diameter kleiner geworden. Recente analyses van seismische gegevens afkomstig van de Apollo maanmissies tonen nu aan de maan mogelijk nog steeds tektonisch actief is. Zo zouden er tussen 1969 en 1977 bijna dertig bevingen hebben plaatsgevonden in het maanoppervlak waarvan enkele in de buurt van jonge scheuren en breuklijnen.

donderdag, 09 mei 2019 23:54

Blue Origin wil naar de maan

De rijkste mens op Aarde, Jeff Bezos, heeft op donderdag 9 mei bekend gemaakt dat zijn ruimtevaartbedrijf, Blue Origin, plannen heeft om naar de maan te gaan. Zo maakte de oprichter van Amazon tijdens een speciale persconferentie in Washington het ontwerp bekend van een zelf ontwikkelde maanlander die de naam 'Blue Moon' kreeg. Deze grote maanlander moet tot 6,5 ton aan vracht naar het oppervlak van de maan kunnen brengen en moet tegen 2024 ook mensen naar de maan kunnen brengen.

Vanuit Nieuw-Zeeland is op zondag 5 mei 2019 een Electron raket gelanceerd met aan boord drie Amerikaanse militaire satellieten. De zeventien meter lange Electron draagraket vertrok om 08u00 Belgische tijd vanop het Rocket Lab Launch Complex 1 op de Māhia Peninsula en zette iets meer dan een uur later probleemloos drie kleine satellieten uit in een lage baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 500 kilometer. Dit was de eerste maal dat het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab een nachtelijke lancering uitvoerde en satellieten in de ruimte bracht in opdracht van U.S. Air Force.

In de Franse gemeente Badonviller wordt Charles Messier geboren. Messier was een Franse astronoom die een bekende catalogus van 110 verre objecten zoals sterrenhopen, nevels en gaswolken heeft opgesteld. De Messierobjecten zijn vandaag de dag zeer geliefde deep-sky objecten onder amateur-astronomen en astrofotografen.

NGC 3079 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Het is een zogeheten 'edge-on' sterrenstelsel waardoor we, gezien vanop Aarde, van opzij kijken naar dit deep-sky…