Spacepage
Joeri De Ro

Medewerker van Spacepage en Poollicht.be.
Redacteur sterrenkunde, hemelverschijnselen en ruimteweer

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2015.

zondag, 25 mei 2014 00:00

De precessie van de aardas

Een roterend object, of het nu een alledaags voorwerp is of een object in de ruimte, heeft een draaias. Wanneer een uitwendige kracht inwerkt op deze draaias, kan deze een schommelbeweging maken. Deze schommelbeweging noemt men de precessie. Het simpelste voorbeeld van een precederend voorwerp dat men zou kunnen aanhalen is zonder twijfel de tol.

donderdag, 22 mei 2014 00:00

Wat zijn de getijden?

Het waren de Grieken en de Babyloniërs die een verband zagen tussen het dagelijks stijgen en zakken van de zee en de positie van de Maan aan de hemel. De verklaring werd echter gevonden door Isaac Newton, als gevolg van zijn zwaartekrachtswet. In dit artikel leren we alles over de getijden en gaan we dieper in op begrippen als 'springtij' en 'doodtij'.

Ieder jaar opnieuw sieren verschillende hemelfenomenen de nachthemel. Alles aan de hemel is voortdurend in verandering: de planeten bewegen tussen de sterrenbeelden door terwijl deze sterrenbeelden op hun beurt doorheen de tijd verdwijnen, en na enkele maanden weer verschijnen aan de sterrenhemel. In dit artikel zullen we het hebben over wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in 2014.

dinsdag, 20 augustus 2013 20:55

Wat is een mistboog?

Wanneer de zon mistbanken beschijnt, duikt weleens een verschijnsel op gelijkend aan de regenboog. Het verschijnsel wordt gekenmerkt door een vage, witachtige boog, die, net als bij de regenboog, recht tegenover de zon aan de hemel te zien is en de mistboog wordt genoemd.

dinsdag, 16 juli 2013 12:02

Wat is magnitude?

Het magnitudesysteem is een systeem dat wordt gebruikt om de helderheid van sterren weer te geven. Het is een quasi logaritmische schaal waarbij een verschil van 5 magnituden overeenkomt met een factor 100. Men onderscheidt twee deelsystemen: het schijnbare- en het absolute magnitudesysteem.

Na een hele tijd wachten is er weer een actieve zonnevlekkengroep aanwezig op de zichtbare zonneschijf. Het gaat om een nieuwe regio die op 13 mei 2013 zijn intrede maakte op de zonneschijf. De regio slaagde erin tot nu toe maar liefst vier X klasse uitbarstingen (relatief gezien zeer zware uitbarstingen) te produceren in een tijdsspanne van ongeveer 48 uren. (update)

woensdag, 01 mei 2013 14:08

Zonnevlekkengroep AR1719

Op 4 april 2013 verraadde een gebied zijn aankomst door de verschijning van enkele heldere magnetische loops. Het zonnevlekkengebied produceerde de volgende dag, op 5 april, een langdurige C2,1 klasse uitbarsting waarbij een relatief heldere CME (Coronale Massa Ejectie) geassociëerd was. Deze CME was niet naar de Aarde gericht aangezien een zonnevlekkengroep zich ongeveer centraal op de zonneschijf moet bevinden opdat een uitbarsting naar de aarde gericht zou zijn.

zaterdag, 06 april 2013 09:56

Nieuw gebied produceert M klasse zonnevlam

Na een M klasse zonnevlam, die geproduceerd werd op 21 maart 2013, hervatte de zon een periode met lage zonneactiviteit. Dit is niet normaal, omdat de zon zich in het zonnemaximum zou moeten bevinden, en de zonneactiviteit bijgevolg een pak hoger zou moeten zijn. Toch slaagde een nieuw gebied er in op 5 april 2013 een M klasse uitbarsting te produceren.

dinsdag, 02 april 2013 01:09

De maan en gelijkvormigheid

In de driehoeksmeetkunde bestaan regels waaruit men kan afleiden dat bepaalde driehoeken gelijkvormig zijn met elkaar, dit wil zeggen: de overeenkomstige hoeken van de twee driehoeken die gelijkvormig zijn, zijn even groot en de overeenkomstige zijden vertonen dezelfde verhouding. Met behulp van gelijkvormigheid kan men bijvoorbeeld wanneer men de reële afstand van de maan tot de aarde kent, de diameter berekenen.

Dit gebeurde vandaag in 1987