Spacepage
Telescopen en accessoires

Telescopen zijn een onmisbaar instrument in de sterrenkunde. Dankzij de komst en de evolutie van de telescoop kreeg de mens een duidelijk beeld over zijn plaats in het heelal en kon iedereen aan sterrenkunde doen. In dit artikel gaan we kort in op wat telescopen precies zijn. Dit artikel is dan ook bedoeld voor de beginnende waarnemer die vertrouwd wil raken met telescopen bestemd voor amateur-astronomen.

Er zijn drie basissoorten telescopen waaruit je kan kiezen: de refractor, reflector en catadioptische telescopen. Elke soort heeft zijn sterktes en zwaktes waarin je zelf bepaalt wat je kiest, afhankelijk van wat je zelf wil waarnemen en hoevaak je de telescoop zal gebruiken. In dit artikel overlopen we kort de drie soorten telescopen.

Als u een telescoop heeft aangekocht, zijn de verwachtingen ongetwijfeld heel hoog. Toch kan het zijn dat deze verwachtingen niet altijd voldoen aan het resultaat door de kwaliteit van de telescoop. In dit artikel wordt ondermeer besproken hoeveel een telescoop nu juist vergroot en welke afwijkingen deze kan hebben.

In dit artikel gaan we dieper in over de aanschaf van een telescoop, op wat dienen we zoal te letten en vooral wat komt het best overeen met wat ik wil en hoeveel kost dit alles? We gaan even dieper in op de basiszaken die je best weet vooraleer je gaat kopen:

Het eenvoudigste antwoord op de vraag welke telescoop het best bij jou past is een telescoop die je zal blijven gebruiken en waarvan je echt kan genieten. Dus geen apparaat dat je frustreert tot het punt dat je het nooit meer zult gebruiken. Al zijn we niet echt veel met dit antwoord, het antwoord is echter afhankelijk het doel van de telescoop en van hoeveel geld je eraan wilt besteden. Goede telescopen kunnen duur zijn ongeacht hun type. We nemen aan dat we het verschil tussen een refractor, reflector en andere types kennen (lees het artikel "De soorten telescopen" in deze categorie voor meer info). Wel opletten, een echt goede telescoop zal wellicht meer kosten.

Collimatie betekent het accuraat uitlijnen van de optische elementen van een telescoop om het beste beeld te kunnen weergeven. Meestal is dit enkel nodig met Newton telescopen (reflectors of spiegelkijker). Refractortelescopen dienen niet gecollimeerd te worden aangezien deze een eenvoudiger design hebben en de collimatie meestal blijft wanneer ze gemaakt worden in de fabriek.

Velen die een eerste telescoop aanschaffen, denken wat teveel aan de optische kant. Een goede telescoopmontering is minstens even belangrijk. Een goede telescoopmontering houdt de telescoop veilig vast, eenvoudig om mee te richten en doet dat zonder veel trillingen. Moderne monteringen hebben zogeheten 'Go-to' mogelijkheden waarmee men sneller objecten kan vinden. Er zijn drie soorten monteringen voor telescopen. We overlopen ze in dit artikel.

Elke telescoop heeft een montering, maar welke is nu het best geschikt voor u en wat zijn de grote verschillen? Spacepage zocht het even voor u uit en noteerde de voor- en nadelen van een equatoriale en een azimuthale opstelling.

Het uitlijnen van de telescoop met de pool is de telescoop zodanig opstellen dat het mogelijk is om een ster (of andere objecten) te volgen aan de hemel (enkel bij equatoriale monteringen). Dit wordt gedaan door het uitlijnen van één van de telescoopassen met de rotatieas van de Aarde. Het lijkt allemaal ingewikkeld maar in de praktijk is dit een eenvoudige klus.

Zonnefilters zijn een essentieel onderdeel voor wie de Zon wil waarnemen. Vandaag de dag bestaan er diverse soorten filters en hulpmiddelen waarmee men de Zon op verschillende manieren kan waarnemen. Afhankelijk van het budget bepaal je zelf welke filter je wil gebruiken. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest gebruikte zonnefilters.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

Eerbetoon aan Kees de Jager