Triangulum - Driehoek

Mythologie

Triangulum is één van de 48 sterrenbeelden die Ptolemeus toevoegde aan de oude constellaties en hierdoor worden ook geen mythologische verhalen geassocieerd met dit moderne kleine sterrenbeeld.

Waar en wanneer vind ik Triangulum aan de sterrenhemel?

Het kleine sterrenbeeld Triangulum is door de zwakheid van zijn sterren niet zo makkelijk terug te vinden en bevindt zich onder de constellatie Andromeda en boven het sterrenbeeld Ram. In de wintermaanden is Triangulum, wanneer er geen volle maan is, hoog in het zuiden terug te vinden aan de noordelijke sterrenhemel maar biedt naast één zeer bekend Messier object zeer weinig interessants voor amateur astronomen.

Triangulum

• Andromeda
  • Vissen (Pisces)
  • Ram (Aries)
  • Perseus

Dit sterrenbeeld wordt gevormd door slechts drie zwakke sterren en is hiermee dan ook moeilijk terug te vinden aan de nachtelijke sterrenhemel. Van deze drie sterren is Beta met magnitude 3 de helderste waarna Alfa, magnitude 3,4, en Ypsilon, magnitude 4, volgen. Naast deze sterren bevat dit sterrenbeeld ook één vrij heldere Mira veranderlijke, R Trianguli, die varieert van magnitude 5,4 tot 12,6 en dit in een tijdspanne van 267 dagen.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Triangulum?

Triangulum is vooral bekend bij deep-sky fanaten voor zijn prachtige “Triangulum Galaxy” of Driehoek sterrenstelsel. Dit spiraalsterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 2,9 miljoen lichtjaar van ons en met zijn magnitude 5,8 helder genoeg om met het blote oog te kunnen waargenomen worden indien er geen volle maan is en weinig lichtpolutie is. Het Driehoek sterrenstelsel werd eveneens opgenomen in de Messier lijst als M33 en het is met een binoculair al makkelijk te zien wanneer men rechts kijkt van de ster Alfa. Dit object is het derde grootste sterrenstelsel uit de Lokale Groep waar zich ook ons melkwegstelsel en het Andromeda sterrenstelsel in bevinden.

M33
M33.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…