Reticulum - Net

Algemeen

Reticulum is een van de kleine sterrenbeelden op het zuidelijk halfrond. Het werd geïntroduceerd in het begin van de 17de eeuw door de astronoom Isaac Habrecht, welke het de naam Rhombus opspeldde. Het kreeg later een nieuwe naam door Nicolas Louis de Lacaille om het dradenkruis te herdenken, een wetenschappelijk instrument om de sterposities te meten.

Dit sterrenbeeld heeft geen mythologie aangezien het pas geïntroduceerd werd in de 18de eeuw.

Reticulum

• Horlologium
  • Dorado
  • Hydrus

Rond de ster Epsilon Reticuli werd een exoplaneet ontdekt. Zeta Reticuli is een koppel sterren dat gelijkaardig is aan dat van onze ster, ze staan ook gekend in de ufologie waar ze de thuisbasis waren van een buitenaardse kolonie.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Reticulum?

Er zijn geen noemenswaardige deepsky objecten in dit sterrenbeeld.

Oprichter & beheerder van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Poollicht.be.

Meer in deze categorie: « Pyxis - Kompas Sagitta - Pijl »

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

NGC 2022