Reticulum - Net

(1 Stem)
Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Net (Reticulum).

Reticulum is één van de kleinere sterrenbeelden dat enkel zichtbaar is vanaf het zuidelijk halfrond. Het werd geïntroduceerd in het begin van de 17de eeuw door de Duitse astronoom Isaac Habrecht II, welke het de naam 'Reticulus Rhomboidalis' gaf. Later kreeg dit sterrenbeeld een nieuwe naam door de Franse astronoom Nicolas Louis de Lacaille om het zogeheten 'dradenkruis' te herdenken, een wetenschappelijk instrument (ruitvormig meetraam) om sterposities te meten. In grootte is Net (Reticulum) het 82ste sterrenbeeld.

Aan dit sterrenbeeld zijn geen mythologische verhalen gelinkt aangezien dit pas geïntroduceerd werd in de 18de eeuw.

Reticulum

• Horlologium
  • Dorado
  • Hydrus

De helderste ster in dit sterrenbeeld is Alpha Reticuli. Deze ster heeft een schijnbare helderheid van magnitude 3,3 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 162 lichtjaar van ons. Deze ster heeft een straal die 13 keer zo groot is als die van onze ster, de Zon. De tweede helderste ster in het sterrenbeeld Net is Beta Reticulum. Deze ster bevindt zich op een afstand van ongeveer 100 lichtjaar van ons en heeft een helderheid van magnitude 3,8. De derde helderste ster in dit sterrenbeeld is Epsilon Reticuli en heeft een helderheid van magnitude 4,4.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Reticulum?

Het sterrenbeeld Net (Reticulum) bevat slechts twee noemenswaardige deep-sky objecten. NGC 1599 is een balkspiraalvormig sterrenstelsel met een schijnbare helderheid van magnitude 11. Dit sterrenstelsel bevindt zich op een afstand ongeveer 50 miljoen lichtjaar en is zeven maal kleiner dan ons sterrenstelsel. In de armen van dit sterrenstelsel bevindt zich intense stervorming. Het tweede deep-sky object dat we in het sterrenbeeld Net kunnen terugvinden is NGC 1313. Dit is eveneens een balkspiraalstelsel dat ook wel het 'Topsy Turvy stelsel' wordt genoemd. Dit sterrenstelsel heeft een schijnbare helderheid van magnitude 9,1 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 15 miljoen lichtjaar van ons. NGC 1313 heeft een doorsnede van 50 000 lichtjaar werd op 27 september 1826 ontdekt door de Schotse astronoom James Dunlop.

Het sterrenstelsel NGC 1559 in het sterrenbeeld Net - Foto: NASA/Hubble Space Telescope