Reticulum - Net

Algemeen

Reticulum is een van de kleine sterrenbeelden op het zuidelijk halfrond. Het werd geïntroduceerd in het begin van de 17de eeuw door de astronoom Isaac Habrecht, welke het de naam Rhombus opspeldde. Het kreeg later een nieuwe naam door Nicolas Louis de Lacaille om het dradenkruis te herdenken, een wetenschappelijk instrument om de sterposities te meten.

Dit sterrenbeeld heeft geen mythologie aangezien het pas geïntroduceerd werd in de 18de eeuw.

Reticulum

• Horlologium
  • Dorado
  • Hydrus

Rond de ster Epsilon Reticuli werd een exoplaneet ontdekt. Zeta Reticuli is een koppel sterren dat gelijkaardig is aan dat van onze ster, ze staan ook gekend in de ufologie waar ze de thuisbasis waren van een buitenaardse kolonie.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Reticulum?

Er zijn geen noemenswaardige deepsky objecten in dit sterrenbeeld.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…