Cygnus - Zwaan

Mythologie

In de mythologie is er een verhaal dat zegt dat Cygnus Orpheus is, de grote held van Thracië, die zijn lier zo goed bespeelde en mooi zong dat de wilde dieren en zelfs de bomen naar hem kwamen luisteren. Het verhaal wil dat Orpheus als zwaan aan de hemel werd gebracht als een zwaan zodat hij dicht bij zijn geliefde Lier kon zijn.

Cygnus is een sterrenbeeld van het noordelijk halfrond. Het was één van de 48 sterrenbeelden van Ptolemaeus en ook één van de 88 moderne sterrenbeelden. Door het patroon van de hoofdsterren stelt het een zwaan voor en staat ook gekend als het Noorderkruis (in tegenstelling tot het Zuiderkruis dat zichtbaar is op het zuidelijk halfrond).

Cygnus

• Cepheus
  • Draco
  • Lyra
  • Vulpecula
  • Pegasus
  • Lacerta

Cygnus bevat verscheidene heldere sterren. Deneb, α Cygni, is een zeer heldere ster, ondanks zijnverre afstand (3230 lichtjaar afstand). De blauwe superreus vormt de staart van de zwaan en één van de hoekpunten van de zomerdriehoek.
Albireo, β Cygni, is de bek van de zwaan. Het is één van de mooiste dubbelsterren aan de hemel, een gouden ster dat eenvoudig te zien is in een kleine telescoop met zijn blauwe compagnon.

Een andere interessante ster is 61 Cygni. deze ster had de grootste beweging aan de hemel in 1838. Het was het bewijs dat deze relatief dichtbij stond en was ook de eerste ster (na onze zon) waarvan de afstand werd bepaald. De ster bevindt zich op een afstand van 11,4 lichtjaar en is één van de dichtste sterren ten opzichte van ons zonnestelsel.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Cygnus?

In dit sterrenbeeld kunnen vele sterrenhopen en nevels gevonden worden door haar positie in de melkweg. De Noord-Amerikanevel (NGC 7000) kan gevinden worden net ten oosten van Deneb en wordt wereldwijd heel vaak gefotografeerd. De Pelikaannevel (IC 5070) bevindt zich ook vlakbij. Ten zuiden van Epsilon Cygni bevindt zich de Heksenbezemnevel (Veil Nebula, NGC 6960, 6962, 6979, 6992 en 6995) welke een oud supernovarestant is. Ook interessant is de Sikkelnevel (NGC 6888, Crescent Nebula), welke zich tussen Gamma en Eta Cygni bevindt en gevormd werd door de Wolf-Rayet ster HD 192163. Meer supernovae werden gezien in de vuurwerksterrenstelsel (NGC 6946), meer dan in andere sterrenstelsels.

NGC 6960 en NGC 6962

Oprichter & beheerder van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Poollicht.be.

Dit gebeurde vandaag in 2005