Camelopardalis

Algemeen

Camelopardalis is de naam van een groot maar zwak sterrenbeeld van het noordelijk halfrond en werd voor het eerst geïntroduceert door Jakob Bartsch in 1624 maar wellicht eerder gemaakt door Petrus Plancius.

Camelopardalis heeft geen mythologisch verhaal verbonden met zijn sterren aangezien het een modern sterrenbeeld is en eerst opgenomen werd door Jakob Bartsch. De zwakste van het sterrenbeeld, en dat van het nabij gelegen sterrenbeeld Lynx leid naar de vroege Grieken die dit gebied als leef beschouwden als een woestijn. Hoewel als een woestijn, samen met andere eigenschappen van de Zodiac kan het de oorsprong zijn van de mythe van het kasteel van Geryon, welke ëën van de twaalf werken van Herakls vormt.

Camelopardalis

• Draco
  • Ursa Minor
  • Cepheus
  • Cassiopeia
  • Perseus
  • Auriga
  • Lynx
  • Ursa Major

Hoewel Camelopardalis de 18ste grootste sterrenbeeld is, blijkt het geen erg helder sterrenbeeld te zijn. De helderste sterren zijn slechts van de 4de magnitude. β Camelopardalis is de helderste ster met een schijnbare magnitude van 4,03. Deze ster is een dubbelster met elk een magnitude van 4,0 en 7,4. De tweede helderste is CS Camelopardalis, welke zowel geen Bayer of Flamsteed nummer heeft. Het heeft een magnitude van 4,21 en is licht variabel.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Camelopardalis?

NGC 2403 is een sterrenstelsel op ongeveer 8 miljoen lichtjaar afstand en heeft een magnitude van 8,4. Dit spiraalsterrenstelsel werd ontdekt door William Herschel in 1788 en eind 2004 werden in dit gebied twee supernova uitbarstingen waargenomen. NGC 1502 is een open sterrenhoop van magnitude 6 dat bestaat uit een 45 tal sterren en bevindt zich op een afstand van zo'n 6800 lichtjaar.

Oprichter & beheerder van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Poollicht.be.

Meer in deze categorie: « Caelum Cancer - Kreeft »