Sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel.
Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele licthjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Paradijsvogel (Apus).

Apus is een zwak sterrenbeeld op het zuidelijk halfrond en was niet zichtbaar voor de oude Grieken. Het sterrenbeeld was één van de twaalf sterrenbeelden die door de zeevaarders Pieter Dirkszoon Keyser en Frederick Houtman bedacht werden en verscheen voor het eerste in Johann Bayer's Uranometria in 1603. Letterlijk betekent Apus in het Grieks "voetloos". Deze naam werd afgeleid van de Indiase naam voor paradijsvogels, apus Indica.

Apus

• Triangulum Australe
  • Circinus
  • Musca
  • Chamaeleon
  • Octans
  • Pavo
  • Ara

Welke andere objecten zijn er te vinden in Apus?

Het sterrenbeeld Apus heeft enkele verscheidene indrukwekkende clusters: NGC 6101 en IC 4499, alsook de erg ongewone nevelstructuur IC 4633. NGC 6101 is een bolvormige sterrenhoop die op 1 juni 1826 werd ontdekt door de Schotse astronoom James Dunlop. Deze sterrenhoop bevindt zich op een afstand van ongeveer 47 600 lichtjaar van de zon en op een afstand van ongeveer 36 500 lichtjaar van het centrum van ons sterrenstelsel. Om dit deep-sky object het best waar te nemen, gebruik je het best een telescoop met een opening van minstens 20 centimeter (in het geval van een spiegeltelescoop).

De bolvormige sterrenhoop NGC 6101 - Foto: NASA/ESA/Hubble Space Telescope

Sander

Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.beSterrenkunde en ruimteweer redacteur.

De Oostenrijks-Hongaarse astronoom Ladislaus Weinek maakt in Praag de eerste foto van een meteoor. Hij zette waarnemingsposten op in Praag en Jena en slaagde er in om vanuit Praag een spoor van een meteoor te fotograferen. Later maakte Weinek ook de eerste atlas van de Maan gebaseerd op foto's die werden gemaakt vanop het Lick Observatory en Meudon Observatory.