Antlia - Luchtpomp

(1 Stem)
Sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel. Sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele licthjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het minder bekende sterrenbeeld Antlia (Luchtpomp).

De Franse astronoom Abbé Nicolas Louis de Lacaille creëerde veertien sterrenbeelden voor de zuidelijke hemel om enkele sterarme gebieden op te vullen, één daarvan was Antlia. De oorspronkelijke naam was' Antlia Pneumatic'a of ook wel de 'Luchtpomp' genoemd. De luchtpomp werd uitgevonden door de Franse fysicus Denis Papin. Aan Antlia is er geen mythologie verbonden aangezien Lacaille stopte met het geven van mythologische namen aan sterrenbeelden en in de plaats daarvan namen gaf van wetenschappelijke instrumenten.

Antlia

• Hydra
  • Pyxis
  • Vela
  • Centaurus

Antlia is een zwak sterrenbeeld met weinig heldere sterren. De helderste ster is α Antliae, een oranje reus van magnitude 4,25. Vanuit de Benelux komt dit sterrenbeeld maar gedeeltelijk boven de zuidelijke horizon uit waardoor dit niet goed zichtbaar is.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Antlia?

• NGC 2997: Spiraalstelsel van het type Sc welke onder een hoek staat van 45°, gezien vanaf de Aarde.
  • NGC 3132: Planetaire nevel, de Zuidelijke ringnevel. In het hart bevindt er zich een binair sterrensysteem.
  • Antlia Dwerg: Dit 14.8m dwergsterrenstelsel behoort tot de lokale groep van sterrenstelsels. Het werd pas ontdekt in 1997