Antlia - Luchtpomp

Mythologie

De Franse astronoom Abbé Nicolas Louis de Lacaille creëerde 14 sterrenbeelden voor de zuidelijke hemel om enkele sterarme gebieden op te vullen, één daarvan was Antlia. De oorspronkelijke naam was Antlia Pneumatica of ook wel de Luchtpomp genoemd. De luchtpomp werd uitgevonden door de Franse fysicus Denis Papin.
Aan Antlia is er geen mythologie verbonden aangezien Lacaille stopte met het geven van mythologische namen aan sterrenbeelden en in de plaats daarvan namen gaf van wetenschappelijke instrumenten.

Antlia

• Hydra
  • Pyxis
  • Vela
  • Centaurus

Antlia is een zwak sterrenbeeld met weinig heldere sterren. De helderste ster is α Antliae, een oranje reus van magnitude 4,25.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Antlia?

NGC 2997: Spiraalstelsel van het type Sc welke onder een hoek staat van 45° vanuit ons oogzicht.
NGC 3132:Planetaire nevel, de Zuidelijke ringnevel. In het hart bevindt er zich een binair sterrensysteem.
Antlia Dwerg: deze 14.8m dwergsterrenstelsel behoort tot de lokale groep van sterrenstelsels. Het werd pas ontdekt in 1997

Oprichter & beheerder van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Poollicht.be.

Meer in deze categorie: « Andromeda Apus - Paradijsvogel »

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…