Wat is de retrograde beweging van planeten?

De retrograde beweging van de planeet Mars De retrograde beweging van de planeet Mars Foto: Cenk E. Tezel & Tunc Tezel

Net zoals de Zon naar beneden beweegt ten opzichte van de sterren lijken de planeten oostwaarts ten opzichte van de sterren te bewegen. Af en toe maken de zogenaamde 'buitenplaneten' (Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus) een opvallende beweging. Deze beweging wordt in de sterrenkunde 'retrograde beweging' genoemd.

Over een tijdsverloop van enkele dagen kan je merken dat de buitenplaneten soms vertragen, stoppen en dan terug in de andere richting bewegen. Deze achterwaartse beweging noemt men in de sterrenkunde 'retrograde beweging'. Na de achterwaarste beweging zal de planeet terug vertragen, stoppen om zich vervolgens opnieuw in de andere richting te beweging richting het Oosten.

De retrograde beweging van Mars
Retrograde beweging van Mars.

In werkelijkheid maken de planeten geen vreemde beweging. Ze draaien allemaal rond de Zon maar ons perspectief op hun beweging verandert. De Aarde beweegt sneller rond de Zon dan de buitenplaneten. Hierdoor bevindt er zich dus een punt in onze beweging waarin we de buitenplaneten voorbijgaan. Een goede vergelijking is wanneer je in een auto zit en auto's je inhalen. Je weet dat de auto's in dezelfde richting bewegen maar ze lijken achteruit te bewegen wanner je hen inhaalt.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de eerste Mariner ruimtesonde gelanceerd met behulp van een Atlas-Agena B raket. Het doel van deze missie was een scheervlucht langs de planeet Venus maar omwille van verschillende technische problemen heeft men de draagraket 293 seconden na lift-off moeten vernietigen aangezien de raket niet meer bestuurbaar was en uit koers raakte. Foto: NASA