Wat is de retrograde beweging van planeten?

De retrograde beweging van de planeet Mars De retrograde beweging van de planeet Mars Foto: Cenk E. Tezel & Tunc Tezel

Net zoals de Zon naar beneden beweegt ten opzichte van de sterren lijken de planeten oostwaarts ten opzichte van de sterren te bewegen. Af en toe maken de zogenaamde 'buitenplaneten' (Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus) een opvallende beweging. Deze beweging wordt in de sterrenkunde 'retrograde beweging' genoemd.

Over een tijdsverloop van enkele dagen kan je merken dat de buitenplaneten soms vertragen, stoppen en dan terug in de andere richting bewegen. Deze achterwaartse beweging noemt men in de sterrenkunde 'retrograde beweging'. Na de achterwaarste beweging zal de planeet terug vertragen, stoppen om zich vervolgens opnieuw in de andere richting te beweging richting het Oosten.

De retrograde beweging van Mars
Retrograde beweging van Mars.

In werkelijkheid maken de planeten geen vreemde beweging. Ze draaien allemaal rond de Zon maar ons perspectief op hun beweging verandert. De Aarde beweegt sneller rond de Zon dan de buitenplaneten. Hierdoor bevindt er zich dus een punt in onze beweging waarin we de buitenplaneten voorbijgaan. Een goede vergelijking is wanneer je in een auto zit en auto's je inhalen. Je weet dat de auto's in dezelfde richting bewegen maar ze lijken achteruit te bewegen wanner je hen inhaalt.

Vanuit een Russische onderzeeër wordt in de Barentszzee voor het eerst een satelliet in de ruimte gebracht met behulp van een Shtil' raket. Tijdens deze lancering worden de tweed Duitse satellieten TubSat-N en TubSat-N1 succesvol in een lage baan om de Aarde gebracht.

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder…