Wat is de retrograde beweging van planeten?

De retrograde beweging van de planeet Mars De retrograde beweging van de planeet Mars Foto: Cenk E. Tezel & Tunc Tezel

Net zoals de Zon naar beneden beweegt ten opzichte van de sterren lijken de planeten oostwaarts ten opzichte van de sterren te bewegen. Af en toe maken de zogenaamde 'buitenplaneten' (Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus) een opvallende beweging. Deze beweging wordt in de sterrenkunde 'retrograde beweging' genoemd.

Over een tijdsverloop van enkele dagen kan je merken dat de buitenplaneten soms vertragen, stoppen en dan terug in de andere richting bewegen. Deze achterwaartse beweging noemt men in de sterrenkunde 'retrograde beweging'. Na de achterwaarste beweging zal de planeet terug vertragen, stoppen om zich vervolgens opnieuw in de andere richting te beweging richting het Oosten.

De retrograde beweging van Mars
Retrograde beweging van Mars.

In werkelijkheid maken de planeten geen vreemde beweging. Ze draaien allemaal rond de Zon maar ons perspectief op hun beweging verandert. De Aarde beweegt sneller rond de Zon dan de buitenplaneten. Hierdoor bevindt er zich dus een punt in onze beweging waarin we de buitenplaneten voorbijgaan. Een goede vergelijking is wanneer je in een auto zit en auto's je inhalen. Je weet dat de auto's in dezelfde richting bewegen maar ze lijken achteruit te bewegen wanner je hen inhaalt.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de…