De planetaire fase

De verschillende fasen van de planeet Venus De verschillende fasen van de planeet Venus Foto: Torbay Boy's High-School

De planetaire fase is een sterrenkundige term dat het verlichte deel van een planeet omschrijft. Net zoals bij de maanfase is de planetaire fase afhankelijk van de relatieve positie van de Zon, de planeet en de waarnemer.

Fases van de inferieure planeten
Fases van de inferieure planeten.

Vanaf de Aarde zullen we enkel fases zien van de binnenplaneten Venus en Mercurius, dit gaande van nieuwe fase tot volle fase. In het geval van Venus kan er bij het waarnemen van de smalle sikkel gezien worden dat het onverlichte gedeelte ook nog wat licht uitstraalt wat we kennen als het asgrauwe licht. Wanneer we ons in de ruimte zouden bevinden, zouden we van de Aarde ook fasen zien. Grote planeten kunnen enkel getoond worden in volle of bijna volle fase. In het geval van Mars is minstens 87% van het oppervlak verlicht gezien van de Aarde, wanneer we de verdere planeten bekijken hebben deze grotere minimumfases.

De twee Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford en Eugene A. Cernan worden aan boord van de Gemini 9 ruimtecapsule succesvol in de ruimte gebracht vanop de Cape Canaveral lanceerbasis. Tijdens deze zevende bemande Gemini ruimtemissie voert Eugene A. Cernan ondermeer een ruimtewandeling uit die meer dan twee uur duurt. Cernans ruimtewandeling werd echter al vanaf het begin geplaagd door problemen. Omdat hij geen grip had aan de buitenzijde van het ruimtevaartuig kon hij niet goed manoeuvreren. Doordat hij zich sterk moest inspannen besloeg zijn helm aan de binnenzijde waardoor hij niets meer kon zien. Met veel moeite kon hij weer terug in de capsule begeven. Foto: NASA