De planetaire fase

De verschillende fasen van de planeet Venus De verschillende fasen van de planeet Venus Foto: Torbay Boy's High-School

De planetaire fase is een sterrenkundige term dat het verlichte deel van een planeet omschrijft. Net zoals bij de maanfase is de planetaire fase afhankelijk van de relatieve positie van de Zon, de planeet en de waarnemer.

Fases van de inferieure planeten
Fases van de inferieure planeten.

Vanaf de Aarde zullen we enkel fases zien van de binnenplaneten Venus en Mercurius, dit gaande van nieuwe fase tot volle fase. In het geval van Venus kan er bij het waarnemen van de smalle sikkel gezien worden dat het onverlichte gedeelte ook nog wat licht uitstraalt wat we kennen als het asgrauwe licht. Wanneer we ons in de ruimte zouden bevinden, zouden we van de Aarde ook fasen zien. Grote planeten kunnen enkel getoond worden in volle of bijna volle fase. In het geval van Mars is minstens 87% van het oppervlak verlicht gezien van de Aarde, wanneer we de verdere planeten bekijken hebben deze grotere minimumfases.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Russische Sojoez TM-15 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee Russische kosmonauten Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev en de Franse ruimtevaarder Michel Tognini. Het Sojoez TM-15 ruimtevaartuig koppelt zich vervolgens aan het Mir ruimtestation waar Anatoly Solovyev en Sergei Avdeyev meer dan 180 dagen in werken en leven. Foto: Roscosmos