De planetaire fase

De verschillende fasen van de planeet Venus De verschillende fasen van de planeet Venus Foto: Torbay Boy's High-School

De planetaire fase is een sterrenkundige term dat het verlichte deel van een planeet omschrijft. Net zoals bij de maanfase is de planetaire fase afhankelijk van de relatieve positie van de Zon, de planeet en de waarnemer.

Fases van de inferieure planeten
Fases van de inferieure planeten.

Vanaf de Aarde zullen we enkel fases zien van de binnenplaneten Venus en Mercurius, dit gaande van nieuwe fase tot volle fase. In het geval van Venus kan er bij het waarnemen van de smalle sikkel gezien worden dat het onverlichte gedeelte ook nog wat licht uitstraalt wat we kennen als het asgrauwe licht. Wanneer we ons in de ruimte zouden bevinden, zouden we van de Aarde ook fasen zien. Grote planeten kunnen enkel getoond worden in volle of bijna volle fase. In het geval van Mars is minstens 87% van het oppervlak verlicht gezien van de Aarde, wanneer we de verdere planeten bekijken hebben deze grotere minimumfases.

Voor het eerst wordt een raket gelanceerd met aan boord ondermeer as van enkele overleden mensen waaronder de bedenker van de televisiereeks Star Trek Gene Roddenberry. De lancering wordt uitgevoerd met behulp van een Pegasus XL raket in opdracht van het bedrijf Celestis. Dit is 's werelds eerste commerciële ruimtebegrafenis. Na deze eerste lancering volgen nog andere ruimtebegrafenissen waarbij de as van ondermeer de bekende astronoom Eugene Merle Shoemaker, de Amerikaanse astronaut Gordon Cooper en de Star Trek acteur James Doohan in de ruimte wordt gebracht. Foto: Celestis