De planetaire fase

De verschillende fasen van de planeet Venus De verschillende fasen van de planeet Venus Foto: Torbay Boy's High-School

De planetaire fase is een sterrenkundige term dat het verlichte deel van een planeet omschrijft. Net zoals bij de maanfase is de planetaire fase afhankelijk van de relatieve positie van de Zon, de planeet en de waarnemer.

Fases van de inferieure planeten
Fases van de inferieure planeten.

Vanaf de Aarde zullen we enkel fases zien van de binnenplaneten Venus en Mercurius, dit gaande van nieuwe fase tot volle fase. In het geval van Venus kan er bij het waarnemen van de smalle sikkel gezien worden dat het onverlichte gedeelte ook nog wat licht uitstraalt wat we kennen als het asgrauwe licht. Wanneer we ons in de ruimte zouden bevinden, zouden we van de Aarde ook fasen zien. Grote planeten kunnen enkel getoond worden in volle of bijna volle fase. In het geval van Mars is minstens 87% van het oppervlak verlicht gezien van de Aarde, wanneer we de verdere planeten bekijken hebben deze grotere minimumfases.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse onbemande ruimtesonde Orbiting Solar Observatory 5 voor studie van de Zon. De satelliet werd net als zijn voorgangers gebouwd door Ball Aerospace en brandde op 2 april 1984 op in de atmosfeer van de Aarde. Alles samen werden tussen 1962 en 1975 8 van deze satellieten in de ruimte gebracht. Foto: NASA