Het waarnemen van planeten

De planeten Jupiter en Venus aan de hemel bij zonsopkomst

Aan de nachtelijke hemel kunnen we bij goede omstandigheden soms wel vijf planeten zien zonder hulp van binoculairen of telescopen. Planeten lijken met het blote oog op het eerste zicht op sterren maar je kan makkelijk leren ze van de sterren te onderscheiden. In dit artikel bespreken we de planeten die we met of zonder telescoop kunnen waarnemen.

Wat is de retrograde beweging van planeten?

De retrograde beweging van de planeet Mars

Net zoals de Zon naar beneden beweegt ten opzichte van de sterren lijken de planeten oostwaarts ten opzichte van de sterren te bewegen. Af en toe maken de zogenaamde 'buitenplaneten' (Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus) een opvallende beweging. Deze beweging wordt in de sterrenkunde 'retrograde beweging' genoemd.

De planetaire fase

De verschillende fasen van de planeet Venus

De planetaire fase is een sterrenkundige term dat het verlichte deel van een planeet omschrijft. Net zoals bij de maanfase is de planetaire fase afhankelijk van de relatieve positie van de Zon, de planeet en de waarnemer.

De Verenigde Staten brengen de Ranger 3 ruimtesonde in de ruimte. Het doel van deze missie was om informatie over mogelijke landingsplaatsen te verzamelen ten behoeve van bemande maanlandingen in het kader van het aankomende Apolloprogramma. Enkele dagen na de lancering passeerde Ranger 3 omwille van een technisch probleem de Maan op een afstand van 36 808 km en kwam vervolgens in een heliocentrische baan terecht. Door een storing in het geleidingssysteem van de Agena-raket kreeg Ranger 3 een dusdanig hoge snelheid dat NASA een ontmoeting met de Maan kon vergeten. Foto: NASA