Lichtvervuiling en lichthinder

Wat is lichtvervuiling?

Een mooi voorbeeld van lichtvervuiling afkomstig van een stad

Lichtvervuiling is een toestand waar de nachthemel verlicht wordt wanneer opwaarts gericht licht reflecteert op de deeltjes in de atmosfeer, zoals vochtigheid, stof of smog. In dit artikel bespreken we de gevolgen van lichtvervuiling en gaan we dieper in op wat hier aan kan gedaan worden.

Lichtvervuilingskaarten van de Aarde

Eén van de vele satellietopnamen waarop 's nachts de lichthinder van de steden goed te zien is

Dat we te veel artificieel licht gebruiken is duidelijk, maar waar zijn de probleemgebieden en in welke gebieden dienen we maatregelen te treffen tegen lichtvervuiling? De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een composietfoto gemaakt van de Aarde bij nacht en je ziet meteen waar de probleemgebieden liggen.

Dit gebeurde vandaag in 1981

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt vanuit het Lowell Observatory de planetoïde 5500 Twilley. Deze planetoïde draait tussen de planeten Mars en Jupiter in een baan om de Zon en heeft een helderheid van magnitude 13,5.

M96 is de helderste van een kleine groep sterrenstelsels die samen de Leo-1 groep vormen in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Ook M95 en M105 behoren tot dezelfde cluster. Het spiraalvormig…