Lichtvervuiling en lichthinder

Wat is lichtvervuiling?

Een mooi voorbeeld van lichtvervuiling afkomstig van een stad

Lichtvervuiling is een toestand waar de nachthemel verlicht wordt wanneer opwaarts gericht licht reflecteert op de deeltjes in de atmosfeer, zoals vochtigheid, stof of smog. In dit artikel bespreken we de gevolgen van lichtvervuiling en gaan we dieper in op wat hier aan kan gedaan worden.

Lichtvervuilingskaarten van de Aarde

Eén van de vele satellietopnamen waarop 's nachts de lichthinder van de steden goed te zien is

Dat we te veel artificieel licht gebruiken is duidelijk, maar waar zijn de probleemgebieden en in welke gebieden dienen we maatregelen te treffen tegen lichtvervuiling? De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een composietfoto gemaakt van de Aarde bij nacht en je ziet meteen waar de probleemgebieden liggen.

In het Deense Scania wordt Tycho Brahe geboren. Tycho Brahe ontdekte in 1572 een nieuwe heldere ster in het sterrenbeeld Cassiopeia. Hij beschreef deze vreemde gebeurtenis in zijn boek De Stella Nova waardoor hij door deze ontdekking beroemd werd in heel Europa. In 1577 observeerde Tycho Brahe een komeet en aan de hand van parallaxmetingen kwam hij erachter dat het verschijnsel verder weg was dan de Maan. Dit was toen in tegenspraak met de heersende opvatting die ooit geformuleerd werd door Aristoteles.

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) bevat meer dan een half miljoen sterren. De werkelijke diameter van het object is ongeveer 220 lichtjaar, en hij staat op…