Lichtvervuiling en lichthinder

Wat is lichtvervuiling?

Een mooi voorbeeld van lichtvervuiling afkomstig van een stad

Lichtvervuiling is een toestand waar de nachthemel verlicht wordt wanneer opwaarts gericht licht reflecteert op de deeltjes in de atmosfeer, zoals vochtigheid, stof of smog. In dit artikel bespreken we de gevolgen van lichtvervuiling en gaan we dieper in op wat hier aan kan gedaan worden.

Lichtvervuilingskaarten van de Aarde

Eén van de vele satellietopnamen waarop 's nachts de lichthinder van de steden goed te zien is

Dat we te veel artificieel licht gebruiken is duidelijk, maar waar zijn de probleemgebieden en in welke gebieden dienen we maatregelen te treffen tegen lichtvervuiling? De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een composietfoto gemaakt van de Aarde bij nacht en je ziet meteen waar de probleemgebieden liggen.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

M90 is één van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Opvallend is dat er in de spiraalarmen van M90 geen nieuwe sterren meer worden gevormd. Hierdoor…