Grensmagnitudegebieden

Bij meteoorwaarnemingen of deepskywaarnemingen zijn drempelgebieden of grensmagnitudegebieden niet onmisbaar, in deze categorie vind je ze allemaal.

Grensmagnitudegebieden: Overzicht

Bij meteoorwaarnemingen of deepskywaarnemingen zijn drempelgebieden of grensmagnitudegebieden niet onmisbaar, bij een officiële waarneming dient men de grensmagnitude (Limiting Magnitude of LM op het formulier) in te vullen. De grensmagnitude wordt gebruikt om de kwaliteit van een waarneming te bepalen. Het geeft de magnitude aan van de zwakste ster die je met het blote oog kunt zien. Het geeft ook een indicatie van de transparantie van de hemel, betere transparantie betekent ook dat we meer zwakkere sterren zien. De grensmagnitude kan ook gebruikt worden om een idee te geven of je in een lichtvervuild gebied woont.

Grensmagnitudegebied 9: Leo

Alpha-Beta-Gamma-Delta Leo

De Britse astronoom van Duitse afkomst William Herschel ontdekt voor het eerst de centrale ster in de planetaire nevel NGC 1514 die zich in het sterrenbeeld Stier bevindt. Deze nevel is ook gekend onder de naam 'Crystal Ball Nebula'.

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar…