Het waarnemen van meteoren

Subcategorieën

Wat zijn meteoren?

Meteoren

Als je op een heldere nacht naar de hemel kijkt, zou je wel eens een vallende ster of in astronomische termen een 'meteoor' kunnen zien. In tegenstelling van wat velen mensen denken, vindt dit verschijnsel slechts 100 km boven het aardoppervlak plaats. In feite zijn meteoren stofdeeltjes die opbranden in de aardatmosfeer ten gevolge van de wrijving met luchtmoleculen.

Hoe moet je meteoren waarnemen?

Een meteoor of 'vallende ster'

Meteoren zijn altijd al een mooi verschijnsel geweest, maar hoe ga je nu het beste waarnemen voor meteoren en vooral hoe maak je daar een verslag van. Je komt het te weten in deze cursus.

De belangrijkste meteoorzwermen

Meteorenzwerm

In dit artikel leren we belangrijkste meteorenzwermen kennen. Deze meteorenzwermen, ook wel 'meteorenstormen' of 'sterrenregens' genoemd, zijn zwermen van meteoren en zijn vaak afkomstig van stof en gruis achtergelaten door kometen.

Een overzicht van alle meteoorzwermen met een ZHR vanaf 2

Hieronder vindt u een lijst van meteoorzwermen met een zenithale uurfrequentie vanaf 2.

Wat zijn vuurbollen?

Een voorbeeld van een vuurbol die te zien was tijdens de Quandrantiden meteorenzwerm

Meteoren ën meteorenzwermen zijn een spectaculair fenomeen aan de nachtelijke hemel maar een zogeheten 'vuurbol' is nog veel indrukwekkender. Vuurbollen zijn meteoren die helderder zijn dan de planeet Venus (magnitude -4) en kunnen enkele seconden lang te zien zijn.

Dit gebeurde vandaag in 1924

De Duitse sterrenkundige Wilhelm Heinrich Walter Baade ontdekt de 32 kilometer grote Amor-planetoïde 1036 Ganymed. Op 16 december 2176 zal deze planetoïde op een afstand van 4,2 miljoen kilometer langs de planeet Mars vliegen.

M26 is een redelijk compacte maar rijke open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scutum (Schild). Het is één van de minst spectaculaire clusters uit de Messiercatalogus omdat het object grotendeels wordt…