Interessante eigenschappen van kometen voor het waarnemen

(1 Stem)
Interessante eigenschappen van kometen voor het waarnemen

Er zijn nog meer details verborgen binnen de coma die op het eerste zicht niet meteen opvallen, wanneer we even aanhalen wat je nog kunt zien maak je meer kans om deze ook te kunnen zien. Dit is dan ook voornamelijk van toepassing op een actieve of heldere komeet. In dit artikel wordt een kort overzicht gegeven.

Detail van de coma

De coma van een komeet

Deze worden vaak gezien concentrisch geplaatst rond de centrale condensatie.

Fans

Dit zijn sectoren van materiaal dat uit de centrale condensatie komt.

Jets

Radiale eigenschappen die uit de centrale condensatie geprojecteerd worden als rechte lijnen of gedraaid en zijn het meest aanwezig bij actieve of erg nabije of grote kometen.

Spines

Heldere scherpe smalle stroken die uit de centrale condensatie in de staart gaan.

Stralen

Delicate lichtstrepen die uit de centrale condensatie komen met meestal een zachte witte/grijze of blauwe kleur

Shaduw van de kern

Het is niet echt een schaduw maar het lijkt er visueel wel op. Echter is dit erg zeldzaam en heeft een telescoop van +16" diameter nodig om eenvoudig gezien te kunnen worden.

Fonteinen

Fonteinen zijn ongeveer 1" hoog en gericht naar de zon toe; Ze zijn erg met eigenschappen die tot 100 gradenhoek kunnen reiken en doen zich vaker voor dan jets.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M47, ook gekend als NGC 2422, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) die bestaat uit een 50-tal sterren, verspreid over twaalf lichtjaar. De cluster staat op…