Het waarnemen van dubbelsterren

De bekende dubbelster Albireo in het sterrenbeeld Zwaan

Sommige dubbelsterren zijn zogeheten 'optische dubbelsterren'. Ze liggen bijna in hetzelfde zicht zodat het lijkt alsof ze dicht bij elkaar staan maar in werkelijkheid liggen beide sterren ver uit elkaar (bijvoorbeeld: Alpha Ceti en Delta Hercules). De meerderheid van de dubbelsterren of meerdere stersystemen zijn sterren die verbonden zijn door de zwaartekracht. Deze sterren noemen we 'binaire sterren'.

Dubbelsterren die je moet waarnemen

Dubbelsterren zijn mooie hemelobjecten om waar te nemen. Om jullie vooruit te helpen bij het waarnemen van dubbelsterren geven we je een handige lijst met dubbelsterren die je zeker eens moet opzoeken. De locatie van de objecten staan uitgedrukt in rechte klimming en declinatie. Verder vermelden we de magnitude van de sterren en de scheiding en de positiehoek. Veel succes bij het waarnemen!

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Vostok 3 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de Russische kosmonaut Andriyan Nikolayev. Een dag na de lancering van Vostok 3 volgde Vostok 4 met aan boord Pavel Popovich. De Vostok 3 en 4 voerden uiteindelijk de eerste gezamenlijke bemande ruimtevlucht uit in de geschiedenis van de ruimtevaart. Na bijna 4 dagen in de ruimte te hebben doorgebracht, keerde Nikolayev terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos