Het waarnemen van dubbelsterren

De bekende dubbelster Albireo in het sterrenbeeld Zwaan

Sommige dubbelsterren zijn zogeheten 'optische dubbelsterren'. Ze liggen bijna in hetzelfde zicht zodat het lijkt alsof ze dicht bij elkaar staan maar in werkelijkheid liggen beide sterren ver uit elkaar (bijvoorbeeld: Alpha Ceti en Delta Hercules). De meerderheid van de dubbelsterren of meerdere stersystemen zijn sterren die verbonden zijn door de zwaartekracht. Deze sterren noemen we 'binaire sterren'.

Dubbelsterren die je moet waarnemen

Dubbelsterren zijn mooie hemelobjecten om waar te nemen. Om jullie vooruit te helpen bij het waarnemen van dubbelsterren geven we je een handige lijst met dubbelsterren die je zeker eens moet opzoeken. De locatie van de objecten staan uitgedrukt in rechte klimming en declinatie. Verder vermelden we de magnitude van de sterren en de scheiding en de positiehoek. Veel succes bij het waarnemen!

Het Russische ruimtetuig Sojoez 5 met aan boord kosmonaut Boris Volynov keert terug naar de Aarde en landt ongeveer 200 kilometer ten zuidoosten van Qostanaynaar. De Sojoez 5 terugkeercapsule kwam als gevolg van technische problemen met de remraketten veel te hard neer op de Aarde waardoor Boris Volynov er een gebroken kaak en enkele afgebroken tanden aan overhield. Tijdens de Sojoez 5 ruimtemissie koppelde het ruimtetuig zich in een baan om de Aarde vast aan de Sojoez 4 ruimtecapsule. Foto: Roscosmos