Spacepage

NGC 7635

NGC 7635 NGC 7635 Foto: Jeff MacQuarrie

NGC 7635, ook gekend als Caldwell 11 of Sharpless 162, is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Cassiopeia. Deze nevel, die ook de bijnaam 'Bubble Nebula' (Zeepbelnevel) kreeg, bevindt zich in de buurt van het Messierobject M52. NGC 7635 is ook een H-II-gebied waarin stervorming plaatsvindt. De 'bel' die we zien op foto's werd veroorzaakt de stellaire wind die afkomstig is van de massieve, hete centrale ster (BD+602522). De Zeepbelnevel meet ongeveer tien lichtjaar in doorsnede en maakt deel uit van een veel groter complex van sterren en gasschillen. NGC 7635 kan, bij goede omstandigheden, al worden waargenomen met een 25 cm telescoop. De nevel toont zich dan als een zwakke ring rondom de ster. Met een 40 cm telescoop zijn al meer details en structuren van deze nevel zichtbaar. Het object is 7 100 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 3 november 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cassiopeia
Magnitude: 10

Cassiopeia

NGC 635De prachtige Zeepbelnevel - Foto: Russel Croman

In het Deense Scania wordt Tycho Brahe geboren. Tycho Brahe ontdekte in 1572 een nieuwe heldere ster in het sterrenbeeld Cassiopeia. Hij beschreef deze vreemde gebeurtenis in zijn boek De Stella Nova waardoor hij door deze ontdekking beroemd werd in heel Europa. In 1577 observeerde Tycho Brahe een komeet en aan de hand van parallaxmetingen kwam hij erachter dat het verschijnsel verder weg was dan de Maan. Dit was toen in tegenspraak met de heersende opvatting die ooit geformuleerd werd door Aristoteles.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…