NGC 7635

NGC 7635 NGC 7635 Foto: Jeff MacQuarrie

NGC 7635, ook gekend als Caldwell 11 of Sharpless 162, is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Cassiopeia. Deze nevel, die ook de bijnaam 'Bubble Nebula' (Zeepbelnevel) kreeg, bevindt zich in de buurt van het Messierobject M52. NGC 7635 is ook een H-II-gebied waarin stervorming plaatsvindt. De 'bel' die we zien op foto's werd veroorzaakt de stellaire wind die afkomstig is van de massieve, hete centrale ster (BD+602522). De Zeepbelnevel meet ongeveer tien lichtjaar in doorsnede en maakt deel uit van een veel groter complex van sterren en gasschillen. NGC 7635 kan, bij goede omstandigheden, al worden waargenomen met een 25 cm telescoop. De nevel toont zich dan als een zwakke ring rondom de ster. Met een 40 cm telescoop zijn al meer details en structuren van deze nevel zichtbaar. Het object is 7 100 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 3 november 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cassiopeia
Magnitude: 10

Cassiopeia

NGC 635De prachtige Zeepbelnevel - Foto: Russel Croman

De Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.

M76 is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Perseus. Dit object is ook bekend onder de naam 'Kleine Halternevel' ('Little Dumbbell Nebulae' in het Engels) of 'Kleine Zandlopernevel' omdat dit…