NGC 5189

NGC 5189 NGC 5189 Foto: Rudi Dobesberger

De planetaire nevel NGC 5189 is terug te vinden in het zuidelijke sterrenbeeld Musca (Vlieg) en bevindt zich op een afstand van 1 800 lichtjaar van de Aarde. NGC 5189 werd op 1 juli 1826 ontdekt door de Schotse astronoom James Dunlop en lange tijd werd dit object aanzien als een heldere emissienevel. Het was pas in 1976 dat Karl Gordon Henize voor het eerst beschreef dat NGC 5189 een planetaire nevel was. Dit object neemt een merkwaardige s-vorm aan waardoor NGC 5189 vaak verward wordt met een balkspiraalstelsel. Hierdoor kreeg dit deep-sky object ook de bijnaam 'Spiral Planetary Nebula'. NGC 5189 heeft magnitude 8.2 en heeft een omvang van ongeveer drie lichtjaar. De Hubble Space Telescope maakte in 2012 een prachtige detailopname van deze planetaire nevel.

Sterrenbeeld: Musca

Musca

NGC 5189De planetaire nevel NGC 5189 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

M23, ook gekend als NGC 6494, is een mooie open sterrenhoop in het zomersterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Op een afstand van 2 150 lichtjaar komt de schijnbare diameter van 27' overeen…