NGC 3372

NGC 3372 NGC 3372 Foto: Robert Gendler

NGC 3372 is ongetwijfeld één van de mooiste NGC-objecten en is onder amateur-astronomen ook bekend als de 'Carinanevel'. Deze prachtige, heldere emissienevel is terug te vinden in het sterrenbeeld Carina (Kiel) en heeft magnitude 1.0. Dit deep-sky object bevindt zich op een afstand van 6 500 tot 10 000 lichtjaar van de Aarde en telt ook verschillende open sterrenhopen. Ondanks het feit dat de Carinanevel ongeveer viermaal zo groot is en helderder is als de bekende Orionnevel is NGC 3372 minder bekend doordat dit een zeer diffuus object is en het enkel zichtbaar is vanop het zuidelijk halfrond. Vanaf zuidelijke breedtegraden is NGC 3372 reeds een kleine telescoop al waar te nemen. De nevel, die ongeveer 300 lichtjaar in doorsnede meet, werd rond 1751 ontdekt door de Franse astronoom Nicolas Louis de Lacaille in de buurt van Kaap de Goede Hoop, Zuid-Afrika.

NGC 3372 bevat ook nog verschillende kleinere nevels zoals de 'Sleutelgatnevel' (NGC 3324). Deze nevel is een relatief kleine en donkere wolk van koele moleculen en stof met heldere filamenten van warm, fluorescerend gas, dat afsteekt tegen de heldere nevel op de achtergrond. De middellijn van de Sleutelgatnevel wordt geschat op ongeveer zeven lichtjaar. Vlak naast de Sleutelgatnevel bevindt zich de bekende ster Eta Carinae. Dit is een uiterst lichtsterke hyperreus die omgeven is door een eigen nevel. Deze kleine nevel staat dan weer bekend als de 'Homunculusnevel' die wellicht is ontstaan uit de uitstoot van een uitbarsting rond 1841. Eta Carinae bevat naar schatting ongeveer 100 tot 150 keer zoveel massa als de Zon. De lichtkracht van deze ster is ongeveer vijf miljoen keer zo sterk als die van onze eigen ster. Eta Carinae is momenteel ook de zwaarste ster die tot in detail kan bestudeerd worden.

Sterrenbeeld: Carina

• 10h 55m
  • -59° 52'

Carina

NGC 3324 NGC 3324 (Sleutelgatnevel) gefotografeerd door Ken Crawford

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M105 is een sterrenstelsel dat vlak bij de sterrenstelsels M95 en M96 ligt in het sterrenbeeld Leo (Leeuw). Samen vormen ze de Leo I of de M96 groep. De afstand…