Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 86 Messier 86 Foto: Siggi Kohlert

M86 is een elliptisch sterrenstelsel in het hart van de bekende Virgocluster. Het object ligt op slechts 20' van M84, een ander helder lid dat deel uitmaakt van de Virgocluster. Ook NGC 4402, een zwakker sterrenstelsel van magnitude 11, ligt niet zo ver van deze twee reuzen. Recente berekeningen tonen aan dat de onderlinge afstand tussen M86 en M84 slechts 300 000 lichtjaar bedraagd. M86 is een sterrenstelsel van het type E3. Het object telt veel bolvormige sterrenhopen maar wel heel wat minder dan zijn tegenhanger M87. Het sterrenstelsel M86 is ook het Messierobject met de grootste blauwverschuiving. Dit sterrenstelsel beweegt naar ons toe met een snelheid van 419 km/s. Aangezien de Virgocluster zich zelf verwijderd aan een snelheid van 1 100 km/s betekend dit dat M86 een snelheid heeft van meer dan 1 500 km/s!

Sterrenbeeld: Virgo

Het sterrenstelsel M86 werd op 18 maart 1781 ontdekt door Charles Messier samen met nog zeven andere sterrenstelsel en één bolhoop. Hiermee is dit de succesvolste 'ontdekkingsdag' van Messier.

M84 en M86 kunnen bij lage vergroting in hetzelfde beeldveld worden gezien. Beide sterrenstelsels tonen zich als een wazige, zwakke vlek die helderder worden naar het centrum toe. Om de objecten eenvoudig te vinden, plaatst men de telescoop halverwege tussen de sterren Denebola (Beta Leonis) en Vindemiatrix (Epsilon Virginis). Zowel M84 en M86 zijn dan zichtbaar in een kleine telescoop of met een binoculair.

De Britse astronoom en wiskundige Thomas Harriot richt als eerste een telescoop op de Maan, slechts vier maanden voor Galileo Galilei. Harriot was ook de eerste persoon die een tekening maakte van de Maan aan de hand van waarnemingen met een telescoop. In december 1610 observeerde Harriot ook zonnevlekken.

NGC 2261 is een prachtige reflectienevel in het sterrenbeeld Monoceros (Eenhoorn) dat ook bekend is onder de naam 'Hubble's Variable Nebula'. Deze nevel, met een magnitude van 11, heeft een…