Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 86 Messier 86 Foto: Siggi Kohlert

M86 is een elliptisch sterrenstelsel in het hart van de bekende Virgocluster. Het object ligt op slechts 20' van M84, een ander helder lid dat deel uitmaakt van de Virgocluster. Ook NGC 4402, een zwakker sterrenstelsel van magnitude 11, ligt niet zo ver van deze twee reuzen. Recente berekeningen tonen aan dat de onderlinge afstand tussen M86 en M84 slechts 300 000 lichtjaar bedraagd. M86 is een sterrenstelsel van het type E3. Het object telt veel bolvormige sterrenhopen maar wel heel wat minder dan zijn tegenhanger M87. Het sterrenstelsel M86 is ook het Messierobject met de grootste blauwverschuiving. Dit sterrenstelsel beweegt naar ons toe met een snelheid van 419 km/s. Aangezien de Virgocluster zich zelf verwijderd aan een snelheid van 1 100 km/s betekend dit dat M86 een snelheid heeft van meer dan 1 500 km/s!

Sterrenbeeld: Virgo

Het sterrenstelsel M86 werd op 18 maart 1781 ontdekt door Charles Messier samen met nog zeven andere sterrenstelsel en één bolhoop. Hiermee is dit de succesvolste 'ontdekkingsdag' van Messier.

M84 en M86 kunnen bij lage vergroting in hetzelfde beeldveld worden gezien. Beide sterrenstelsels tonen zich als een wazige, zwakke vlek die helderder worden naar het centrum toe. Om de objecten eenvoudig te vinden, plaatst men de telescoop halverwege tussen de sterren Denebola (Beta Leonis) en Vindemiatrix (Epsilon Virginis). Zowel M84 en M86 zijn dan zichtbaar in een kleine telescoop of met een binoculair.

De Amerikaanse Marslander Mars Pathfinder landt succesvol op het oppervlak van de planeet Mars. Bij de landing werden voor het eerst stuiterballonnen gebruikt om de val te breken. Na de geslaagde landing werd het robotwagentje Sojourner uitgezet op het oppervlak van Mars. Het doel van Sojourner was het maken van foto's van de oppervlakte van Mars. Ook moest het wagentje onderzoek doen naar stenen, rotsen, stof en afdrukken van zijn eigen wielen op het planeetoppervlak. De Pathfinder en de Sojourner bleven werken totdat op 27 september 1997 door onbekende oorzaak het radiocontact wegviel. Foto: NASA