Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 32 Messier 32 Foto: Geoff Ruzgar

M32 is één van de satellietstelsels van het bekende sterrenstelsel M31, net zoals M110, NGC 185 en NGC 147. Deze twee laatste zijn moeilijk te vinden en bevinden zich ver van het Andromedasterrenstelsel (op meer dan 2 miljoen lichtjaar van M31). M32, of NGC 221, bevindt zich net zoals M31 op een afstand van 2,2 miljoen lichtjaar van de Aarde. Het object is een elliptisch sterrenstelsel van het type E2 (zo goed als cirkelvormig). De werkelijke diameter van object bedraagt 8 000 lichtjaar en het sterrenstelsel is bekend als een krachtige radiobron dat wellicht wordt veroorzaakt door een massief zwart gat.

Sterrenbeeld: Andromeda

Andromeda

M32 werd op 29 oktober 1749 ontdekt door Le Gentil. Charles Messier nam het object waar in 1757. Ook William Herschel en D'Arrest observeerden het object. Opvallend is dat Lord Rosse dacht M32 te kunnen oplossen in afzonderlijke sterren met zijn 180 cm reflector.

In binoculairen lijkt M32 op een heldere ster en door een telescoop lijkt deze op een ovale gloed. Zonder M31 zou M32 waarschijnlijk één van de opvallendste sterrenstelsels aan de hemel zijn maar hij wordt een beetje onderdrukt door zijn veel helderdere buur.

Voor het eerst wordt een raket gelanceerd met aan boord ondermeer as van enkele overleden mensen waaronder de bedenker van de televisiereeks Star Trek Gene Roddenberry. De lancering wordt uitgevoerd met behulp van een Pegasus XL raket in opdracht van het bedrijf Celestis. Dit is 's werelds eerste commerciële ruimtebegrafenis. Na deze eerste lancering volgen nog andere ruimtebegrafenissen waarbij de as van ondermeer de bekende astronoom Eugene Merle Shoemaker, de Amerikaanse astronaut Gordon Cooper en de Star Trek acteur James Doohan in de ruimte wordt gebracht. Foto: Celestis