Zonder telescoop

Adaptieve optiek

Degenen die lid zijn van een fotoclub kennen dit fenomeen; het maken van nachtfoto’s gewapend met statief, camera en draadontspanner voor tijdsopnamen. Al snel maak je mooie sfeerbeelden! Een landschap met bomen, een rivier, in de verte een snelweg waar de auto’s witte en rode strepen trekken met hun lichten. Misschien vind je wel ergens een maansikkel of enkele sterren op de foto… Amateurastronomen streven een gelijkaardig doel na… Zij willen gedetailleerde opnamen maken van hemellichamen. Al snel ontdekken ze dat beweging een probleem is! Wanneer je de sterren wil fotograferen met bvb een telelens, heb je al snel strepen i.p.v. puntjes op de foto. Het is immers de Aarde die draait en de sterren en planeten bewegen door ons beeldveld.

De analoge camera

I. De camera

I.1. Onderdelen

De meest aangeraden camera is de 24x36 mm spiegelreflexcamera. 24x36 mm staat voor het negatiefformaat. Er bestaan ook 45x60 en 60x60 mm formaten, maar deze worden maar zeer zelden toegepast in de sterrenfotografie. Om u te laten kennismaken met de camera leggen we aan de hand van een Nikon FM3 de functies uit.

De film (analoge camera)

II.1.Algemeen

Als belangrijkste element in de astrofotografie is de film en daarmee ook de keuze ervan zeer belangrijk. De gevoeligheid van de film wordt uitgedrukt in ASA, of ISO. Deze 2 grootheden hebben dezelfde waarde en mogen door elkaar gebruikt worden. Hoe hoger het getal (bestaand: 50, 100,150,200,400,600,800,1600,3200) na de 3-lettercode, hoe hoger de gevoeligheid. Een film met hogere gevoeligheid dan 800 ASA wordt afgeraden omdat het beeld veel scherpte verliest. Aangeraden is een film van 400 ASA

Belichtingstijden

Het is een waardige FAQ in de astrofotografie: 'Hoe lang moet ik belichten'? Het hangt van veel factoren af, die worden uitgelegd in 2 onderverdelingen. Eerst worden enkele basismethoden uitgelegd, daarna worden de verschillende factoren besproken en vervolgens gaan we de goede belichtingstijd voor jouw doel, camera, hemelomstandigheden, film, ? berekenen.

Volgmethodes: Het statief

We beginnen met het meest eenvoudige, het statief. Het statief zorgt ervoor dat de camera gericht kan worden naar elk punt van de hemel, en dat de camera vast en stil staat. Foto's nemen uit de hand overdag mag omdat de belichtingstijd zeer kort is. 's Nachts is de minste trilling fataal omdat de sluiter langer open is.

Volgmethodes: Het volgplankje

I.Werking

Na het maken van die eerste foto's heb je waarschijnlijk al vlug de drang naar een systeem dat ervoor zorgt dat de sterren bij belichtingstijden langer dan ong. 30 sec zich tonen als sterren, en niet als strepen. Of u wilt niet alleen sterren fotograferen, maar ook de melkweg en deep-sky objecten zoals heldere nevels, sterrenstelsels en sterrenhopen. Een goedkoop alternatief dat zelf te maken is, is het volgplankje (vertaald van 'barndoor mount').
Het principe van het volgplankje berust op het roteren van de camera rond een as die parallel staat met de aardas (of ongeveer de Poolster).
Het volgplankje bestaat uit twee plankjes, die aan de rechterkant verbonden zijn met een scharnier. Het vaste plankje (dat dus niet zal bewegen), staat zodanig gekanteld dat het naar de Poolster wijst. Met een bout met eraan gemonteerd hendeltje kan de tweede plank weggeduwd worden van de eerste plank. De camera, die zo dicht mogelijk bij het scharnier is gemonteerd, beweegt en roteert mee.
De snelheid van de rotatie van het tweede plankje moet zo zijn dat deze een volledige ronde in n dag maakt. Dit is de ook de tijd waarin de sterren 1 ronde voltooien.

Volgmethodes: De Scotch mount

In dit artikel wordt de volledige bouw van het dubbelarmig volgplankje besproken. Voor je echter begint met de bouw moet je op de hoogte zijn van de werking en het gebruik van het volgplankje.

Dit gebeurde vandaag in 1979