Spacepage
Algemene waarnemingsinfo

De prachtige sterrenhemel

Vroeger dacht men dat sterren op een grote bol gekleefd waren. De Aarde zat in die bol en de sterren kwamen op en gingen onder. Deze sterren bleken een vaste positie te hebben en de Zon, Maan en planeten bewogen tussen de sterren in. Dit kan eenvoudig verklaard worden doordat de Aarde om haar eigen as draait waardoor het lijkt alsof de sterren op en onder gaan. Daarnaast draait de Aarde ook in een baan om de Zon waardoor het lijkt alsof de Zon doorheen de sterren door beweegt.

Het vinden van de Poolster en het noorden

Vroeger vertrouwden de mensen op de Poolster om te navigeren of om hun weg te vinden wanneer ze zich op ongekend terrein bevonden. Deze vorm van navigatie werd dan ook vaak toegepast in de scheepvaart. Maar de Poolster is niet zo'n heldere ster dus kan het wat moeilijker zijn om deze terug te vinden tussen de vele honderden andere sterren. Gelukkig staat het grote broertje van de Kleine Beer niet veraf. Het sterrenbeeld De Grote Beer of Ursa Major kan je inmiddels goed gebruiken voor het vinden van de Poolster.

Drie voorbeelden van astronomische seing. De middelste foto werd gemaakt op Antarctica en heeft de beste seeing

De astronomische seeing, ook wel het 'astronomische zicht' genoemd refereert naar het fonkelen of het vertroebelde beeld van astronomische objecten (vb. sterren) dat veroorzaakt wordt door turbulentie in de atmosfeer van de Aarde. De condities van de astronomische seeing op een gegeven nacht voor een gegeven locatie omschrijft hoeveel de atmosfeer van onze planeet de beelden van sterren doorheen een telescoop verstoren.

Een mooi voorbeeld van een Iridium Flare

Iridium Flares zijn een heel bekend fenomeen onder amateur-astronomen. Dit zijn lichtstipjes aan de sterrenhemel die snel in lichtintensiteit toe- en afnemen en heel kort te zien zijn. Deze plots opkomende lichtstipjes worden veroorzaakt door het zonlicht dat door de antennes van de Iridium communicatiesatellieten terug naar de Aarde wordt weerkaatst. In dit artikel leer je alles over de bekende Iridium Flares en hoe je deze moet waarnemen.

Nadat William Herschel, samen met zijn zus Caroline Herschel, tussen 1785 en 1789 in het Engelse Slough bouwden aan de constructie van hun eigen observatorium wordt de '40-foot telescope' op 19 februari 1787 voor het eerst naar de sterren gericht. Deze telescoop had een hoofdspiegel met een diameter van 1,2 meter en een brandpuntsafstand van 12 meter. Hierdoor was dit gedurende vijftig jaar lang de grootste telescoop op Aarde. In 1840 werd deze legendarische telescoop, waarmee de Saturnusmanen Enceladus en Mimas warden ontdekt, ontmanteld. Foto: Encyclopaedia Britannica