Sterrenwachten in Vlaanderen en Nederland

Volkssterrenwachten in Vlaanderen

Volkssterrenwacht Urania

Vlaanderen telt officieel zes volksterrenwachten. Een volkssterrenwacht heeft als belangrijke taak het grote publiek te informeren over sterrenkunde en ruimtevaart en zowel de jeugd alsook volwassenen warm te maken voor deze bijzondere hobby. Elke volkssterrenwacht beschikt hierdoor over één of meerdere telescopen, een bibliotheek, vergaderruimte, tentoonstelling en auditorium.

Volkssterrenwachten in Nederland

Cosmos Sterrenwacht

Nederland telt verschillende volks- en publiekssterrenwachten. Een volks- of publiekssterrenwacht heeft als belangrijke taak het grote publiek te informeren over sterrenkunde en ruimtevaart en zowel de jeugd alsook volwassenen warm te maken voor deze bijzondere hobby. Elke volkssterrenwacht beschikt hierdoor over één of meerdere telescopen, een bibliotheek, vergaderruimte, tentoonstelling en auditorium.

Dit gebeurde vandaag in 1988

De Belgische astronoom Eric Walter Elst ontdekt vanop het Haute-Provence Observatory in Frankrijk de planetoïde 5471 Tunguska. Gedurende zijn carrière ontdekte Eric Walter Elst vele honderden planetoïden en tot zijn pensioen in 2001 was hij actief bij de Koninklijke Sterrenwacht van België in Ukkel.

M86 is een elliptisch sterrenstelsel in het hart van de bekende Virgocluster. Het object ligt op slechts 20' van M84, een ander helder lid dat deel uitmaakt van de Virgocluster.…