Sterrenwachten in Vlaanderen en Nederland

Volkssterrenwachten in Vlaanderen

Volkssterrenwacht Urania

Vlaanderen telt officieel zes volksterrenwachten. Een volkssterrenwacht heeft als belangrijke taak het grote publiek te informeren over sterrenkunde en ruimtevaart en zowel de jeugd alsook volwassenen warm te maken voor deze bijzondere hobby. Elke volkssterrenwacht beschikt hierdoor over één of meerdere telescopen, een bibliotheek, vergaderruimte, tentoonstelling en auditorium.

Volkssterrenwachten in Nederland

Cosmos Sterrenwacht

Nederland telt verschillende volks- en publiekssterrenwachten. Een volks- of publiekssterrenwacht heeft als belangrijke taak het grote publiek te informeren over sterrenkunde en ruimtevaart en zowel de jeugd alsook volwassenen warm te maken voor deze bijzondere hobby. Elke volkssterrenwacht beschikt hierdoor over één of meerdere telescopen, een bibliotheek, vergaderruimte, tentoonstelling en auditorium.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de eerste Mariner ruimtesonde gelanceerd met behulp van een Atlas-Agena B raket. Het doel van deze missie was een scheervlucht langs de planeet Venus maar omwille van verschillende technische problemen heeft men de draagraket 293 seconden na lift-off moeten vernietigen aangezien de raket niet meer bestuurbaar was en uit koers raakte. Foto: NASA