Volg New Horizons op de voet met de app Pluto Safari (iOS & Android) Hot!

Pluto Safari Pluto Safari Foto: Simulation Curriculum Corp.

Ben je benieuwd hoe de reis van het Amerikaanse ruimtetuig New Horizons langs de dwergplaneet Pluto zal verlopen? Dan moet ongetwijfeld de app Pluto Safari downloaden op je smartphone of tablet. Dankzij deze gratis app kan je op de voet volgen waar New Horizons zich bevindt en leer je aan de hand van een 3D-model alles over dit onbemande ruimtetuig.

De scheervlucht van New Horizons langs de dwergplaneet Pluto en zijn maan Charon wordt ongetwijfeld één van de hoogtepunten op vlak van ruimtevaart van de laatste decennia. Om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij dit historisch gebeuren ontwikkelde het softwarebedrijf Simulation Curriculum Corp. de app Pluto Safari. Deze handige app kan zowel gebruikt worden op iOS alsook op Android systemen en kan gratis worden gedownload via onderstaande links. In deze app bevinden zich verschillende handige en leerrijke functies zodat je op de hoogte blijft van de laatste ontdekkingen en New Horizons op de voet kan volgen. In deze app bevindt zich ook een poll waarbij men aan de gebruikers vraagt of zij het eens zijn met de beslissing van de International Astronomical Union (IAU) om Pluto te classificeren als 'dwergplaneet' in plaats van 'planeet'. Daarnaast kan je aan de hand van een overzichtelijke tijdlijn ook alle hoogtepunten van de New Horizons missie zien en volgen. Ook wanneer New Horizons Pluto zal zijn voorbij gevlogen, zal deze app het ruimtetuig verder blijven volgen in zijn reis doorheen de Kuipergordel.

Pluto Safari downloaden

• Pluto Safari voor iOS: link

Pluto Safari

Meer in deze categorie: « Satellite Safari (Android & iOS)

Dit gebeurde vandaag in 1906

De Duitse astronoom Max Wolf ontdekt de planetoïde 588 Achilles. Dit is de eerste zogeheten 'Jupiter-Trojaanse' planetoïde. Trojanen zijn planetoïden die zich in de Lagrangepunten L4 en L5 van de baan van een planeet bevinden en op 60 graden boogafstand met de planeet mee bewegen. Verreweg de meeste Trojanen bevinden zich in de Lagrangepunten van de planeet Jupiter en worden daarom 'Jupiter-Trojaanse' planetoïden genoemd. Op basis van gegevens afkomstig van de IRAS ruimtetelescoop zou de planetoïde 588 Achilles een diameter hebben van 135 kilometer.

M84 is een elliptisch sterrenstelsel dat gelegen is in het hart van de Virgocluster, vlak naast M86. Niet zo ver van dit koppel ligt ook NGC 4388, een iets zwakker…