Observatoria wereldwijd

1,63 m Dunn Solar Telescope (Sacramento Peak)

Dunn Solar Telescope

De Zon, cruciaal voor alle leven op Aarde, is ongetwijfeld het belangrijkste hemellichaam in ons zonnestelsel. De Zon werd millennia lang aanbeden als een godheid, totdat 17de eeuwse astronomen zoals Christiaan Huygens (1629-1695) en Johannes Hevelius (1611-1687) serieus filosoferen over de idee dat de Zon een ster is.

Dutch Open Telescope (La Palma)

Dutch Open Telescope

De Zon bevat 99,9% van alle massa in ons zonnestelsel en is ongetwijfeld het belangrijkste hemellichaam in ons zonnestelsel. Bovendien gaf haar creatie uit een samenkrimpende interstellaire gaswolk aanleiding tot het ontstaan van de planeten en blijft de Zon cruciaal voor alle leven op Aarde. Sinds oudsher hebben diverse culturen de Zon als een godheid aanbeden maar het is slechts sinds het einde van de 19de eeuw dat de mensheid daadwerkelijk beseft dat onze Zon een ster is!

Gemini Observatory

Gemini North

Het Gemini Observatory is een astronomisch observatorium dat bestaat uit twee telescopen die zich op het Noordelijk en het Zuidelijk halfrond op Aarde bevinden. Beide telescopen zijn Cassegrain reflector telescopen met een diameter van 8,1 meter en werden gebouwd door een consortium dat bestaat uit Amerika, Engeland, Canada, Chili, Brazilië, Argentinië en Australië dat onder leiding staat van de Association of Universities for Research in Astronomy (AURA).

10,4 m Gran Telescopio Canarias (La Palma)

Gran Telescopio Canarias

Na de realisatie van de 5,0 m Hale telescoop (1949) op Mount Palomar in California – VSA, stagneerde de diameter van de spiegels voor sterrenkundige observatoria in de 4,0 m klasse. Met uitzondering van de 6,0 m Bolshoi reflector (1975) in de Kaukasus – Rusland, namen de astronomen genoegen met 3,6 m en 4,0 m telescopen aangezien er een grote evolutie was in detectietechnieken. Detectortechnologie groeide uit van fotografische platen naar zeer gevoelige elektronische lichtdetectoren, Charge Coupled Devices (CCD).

Green Bank Telescope

De Robert C. Byrd Green Bank Telescope is 's werelds grootste beweegbare radiotelescoop en één van 's werelds grootste beweegbare bouwwerken. Deze reusachtige telescoop, die genoemd werd naar de Amerikaanse senator Robert C. Byrd, bevindt zich nabij het Amerikaanse dorpje Green Bank in de staat West Virginia en maakt deel uit van het Amerikaanse National Radio Astronomy Observatory (NRAO).

Kitt Peak National Observatory

Het Kitt Peak National Observatory is een Amerikaans astronomisch observatorium dat zich op een hoogte van 2 096 meter bevindt bovenop de top van de Quinlan Mountains op ongeveer 88 kilometer ten zuidwesten van de stad Tucson in de staat Arizona. De meeste faciliteiten van dit observatorium maken deel uit van de Amerikaanse National Optical Astronomy Observatory (NOAO) of van de universiteit van Arizona.

Large Binocular Telescope

De Large Binocular Telescope (LBT) is een astronomisch observatorium dat zich op een hoogte van 3 300 meter bevindt op de Mount Graham in het zuidoosten van de Amerikaanse staat Arizona. Deze bijzondere telescoop maakt deel uit van het Mount Graham International Observatory en behoort tot 's werelds beste observatoria. De LBT is een gezamenlijk project tussen het Italiaanse Instituto Nazionale di Astrofisica, universiteiten uit Arizona, Minnesota, Virginia, Ohio en het Max Planck Institute for Astronomy uit Duitsland.

Lick Observatory

Bovenop de Mount Hamilton ten oosten van de stad San Jose in Californië bevindt zich het Lick observatorium dat tussen 1876 en 1887 gebouwd werd en vandaag de dag in handen is van de universiteit van Californië. Dit astronomisch observatorium beschikt over zes optische telescopen waarvan de grootste een diameter heeft van 3 meter en de naam C. Donald Shane Telescope kreeg.

Mount Wilson Observatory

Het Mount Wilson observatorium bevindt zich bovenop de top (hoogte: 1 742 meter) van de berg Mount Wilson in Los Angeles, Amerika. Dankzij de ideale waarnemingsomstandigheden is deze plek zeer goed geschikt voor astronomische observaties en bepaalde toepassingen zoals interferometrie. De groei van de stad Los Angeles zorgde er wel voor dat dit observatorium gelimiteerd is in zijn waarnemingen maar toch blijft het vandaag de dag een zeer actief astronomisch centrum met zowel oude alsook nieuwe instrumenten.

Pic du Midi Observatory

Pic du Midi observatorium

Pic du Midi de Bigorre is een berg met een hoogte van 2 877 meter die gelegen is in de Hautes-Pyrénées, Frankrijk, en bekend is om zijn astronomisch observatorium. De bouw van dit observatorium begon in 1878. Vandaag de dag bevinden zich hier tal van telescopen, een restaurant, een interactief museum en een onderzoekscentrum.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Gemini 10 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de twee astronauten John W. Young en Michael Collins. Collins voert tijdens deze ruimtevlucht een ruimtewandeling uit waarbij hij ondermeer een fotocamera kwijtraakt. De Gemini 10 ruimtecapsule koppelt zich tijdens deze missie ook aan Agena rakettrap. Foto: NASA