Militaire satellieten

GLONASS: het Russische navigatiesysteem

Lancering van een Russische Proton raket aan boord drie GLONASS-navigatiesatellieten

GLONASS staat voor 'Global Navigation Satellite System' (GLObal'naya NAvigatsionnaya Sputnikovaya Sistema) en is de Russische tegenhanger van het Amerikaanse Global Positioning System (GPS) navigatiesysteem. Dit netwerk van Russische navigatiesatellieten werd door de Sovjet-Unie vanaf 1976 ontwikkeld en was een eerste maal operationeel in 1991.

Corona

Een Amerikaans militair vliegtuig pikt een Corona capsule op

Corona was de naam van een reeks Amerikaanse spionagesatellieten die gebouwd en gelanceerd werden in opdracht van de Amerikaanse geheime dienst CIA in samenwerking met de United States Air Force (USAF) met als doel om zoveel mogelijk fotografisch beeldmateriaal te verkrijgen vanuit een baan om de Aarde van landen als de Sovjet-Unie en China tussen 1959 en 1972.

Milstar

Artistieke impressie van een Milstar satelliet

Het Amerikaanse militaire Milstar ruimteprogramma staat voor Military Strategic and Tactical Relay Satellite en is vandaag de dag één van de meest gesofisticeerde militaire communicatienetwerken. Dit netwerk van militaire communicatiesatellieten levert diensten voor zowel de Amerikaanse luchtmacht, zeemacht als ook de landmacht.

Defense Meteorological Satellite Program (DMSP)

Artistieke impressie van een DMSP-satelliet

Het Amerikaanse Defense Meteorological Satellite Program (DMSP) werd in de jaren 60 in het leven geroepen om de Amerikaanse strijdkrachten bij te staan met meteorologische en oceanografische data en maakt vandaag de dag deel uit van het Amerikaanse National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA).

Defense Support Program (DSP)

Artistieke impressie van een DSP-satelliet

Het Amerikaanse Defense Support Program is een militair programma dat onder leiding staat van de U.S. Air Force en bestaat uit een reeks van satellieten die van uit een baan om de aarde lanceringen van raketten, ruimtetuigen of nucleaire explosies kunnen detecteren over het hele aardoppervlak door middel van tal van infraroodsensoren.

Polyus

Op 23 maart 1983 maakte de Amerikaanse president Ronald Reagen zijn 'Star Wars' plan bekend dat vooral bestond uit de bouw van een anti-rakettenschild die raketlanceringen met nucleaire ladingen onmiddellijk moest kunnen detecteren en onschadelijk maken van gelijk waar ter wereld. Op datzelfde moment bevond Amerika zich met de Sovjet-Unie in de woeligste periode uit de Koude Oorlog.

De Franse astronoom Auguste Charlois ontdekt vanop een sterrenwacht nabij de Franse stad Nice de planetoïde 349 Dembowska. Deze 140 kilometer grote planetoïde heeft een hoog albedo en behoort tot de R-klasse van planetoïden. De planetoïde 349 Dembowska werd genoemd naar de Italiaanse astronoom Ercole Dembowski die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan wetenschappelijk onderzoek naar meervoudige stersystemen.

De planetaire nevel NGC 5189 is terug te vinden in het zuidelijke sterrenbeeld Musca (Vlieg) en bevindt zich op een afstand van 1 800 lichtjaar van de Aarde. NGC 5189…