National Aeronautics & Space Administration (NASA)

NASA centra: Neutral Bouyancy Laboratory

Een kijkje in het bad van het Neutral Bouyancy Laboratory

Het Neutral Bouyancy Laboratory (NBL) van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA bevindt zich niet ver van het Johnson Space Center in Houston, Texas, en is het grootste zwembad ter wereld dat gebruikt wordt voor het opleiden van astronauten die toekomstige ruimtewandelingen moeten uitvoeren. Het zwembad zelf heeft een lengte van 61 meter en is 31 meter breed. Dit reusachtige bad heeft een diepte van twaalf meter. Wanneer het bad gevuld is, kan er meer dan 22,7 miljoen liter water in.

NASA's Madrid Deep Space Communications Complex

NASA's Goldstone Deep Space Station

Nadat de Sovjet-Unie op 4 oktober 1957 de kleine Sputnik 1 (84 kg) lanceerde, belandde het Amerikaanse ruimtevaartprogramma in een inhaal race. Het zou echter tot februari 1958 duren vooraleer het Army Ballistic Missile Agency (ABMA) erin slaagde de Explorer 1 (14 kg) te lanceren. Uiteindelijk werd op 1 oktober 1958 het Amerikaanse ruimtevaart agentschap NASA – National Aeronautics & Space Administration operationeel teneinde de bestaande ruimtevaart know-how uit militaire en civiele middens te bundelen in één administratie.

NASA centra: Mission Control Center

NASA's Mission Control Center in Houston

“Houston, we have a problem” is ongetwijfeld de meest bekende zin die mensen zich herinneren uit de ruimtevaart. Het woord “Houston” verwijst naar het vluchtleidingscentrum dat zich bevindt op de terreinen van het Johnson Space Center in Houston, Texas, en is sinds halverwege de jaren '60 het zenuwcentrum van elke Amerikaanse bemande ruimtemissie. NASA besloot een nieuw vluchtleidingscentrum te bouwen voor de Gemini 4 bemande ruimtevlucht in 1965. Sindsdien werd elke beweging die een ruimtecapsule of ruimteveer ooit maakte, gecontroleerd door tientallen ingenieurs, mecaniciens en managers die allemaal werkten in “gebouw 30” van het Johnson Space Center.

NASA centra: John C. Stennis Space Center

Overzicht van NASA's Stennis Space Center

Het John C. Stennis Space Center (SSC), kortweg SSC genoemd, bevindt zich in de staat Mississippi en is het grootste testcentrum dat het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA gebruikt voor het testen van zware raketmotoren. In 1961 begon men hier met het bouwen van de eerste testcomplexen voor de Saturn V raketmotoren. Vandaag de dag heeft dit centrum een oppervlak van 55 km² en worden hier de modernste raketmotoren getest. De grootste teststanden die zich op het terrein bevinden, werden oorspronkelijk gebouwd om de zware Saturn V raketmotoren en rakettrappen te testen. Elk van deze raketmotoren waarmee de mens ooit naar de Maan ging, werd uiteindelijk hier uitvoerig getest.

NASA centra: Goddard Space Flight Center

NASA's Goddard Space Flight Center

Het Amerikaanse Goddard Space Flight Center (GSFC) is één van de belangrijkste en grootste onderzoekscentra van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en werd in 1959 opgericht als NASA's eerste ruimtevaartcentrum. Vandaag de dag werken er in dit instituut ongeveer 10 000 mensen. Het GSFC is gelegen op enkele kilometers van Washington D.C. in de staat Maryland. Dit reusachtig ruimtevaartcentrum is eveneens de grootste Amerikaanse verzamelplaats waar wetenschappers en ingenieurs zowel onze planeet, ons zonnestelsel alsook ons melkwegstelsel bestuderen.

NASA centra: Langley Research Center

De vliegtuighangar van NASA's Langley Research Center

Het Langley Research Center van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is het oudste NASA onderzoekscentrum en is gelegen in de staat Virginia. In dit centrum wordt vooral onderzoek verricht op vlak van ruimtevaart en luchtvaart. Zo werd hier in het verleden de eerste Apollo maanlander getest. Het Langley Research Center werd in 1917 opgericht door de National Advisory Committee for Aeronautics (NACA). Twee derde van al de activiteiten die hier plaatsvinden, zijn gelinkt aan de ruimtevaart. De overige aan ruimteonderzoek en de luchtvaart. Voor het ruimtevaarttijdperk werden hier vooral vliegtuigen getest op het verbeteren van de aërodynamica en het gewicht. Tussen 1958 en 1963 was deze faciliteit ook het hoofdcentrum van het 'Man in space' programma van Amerika waarmee men de eerste Amerikaan in de ruimte probeerde te brengen door middel van het Mercury programma.

NASA centra: Deep Space Network

NASA's Canberra Deep Space Communications Complex in Australië

Het Deep Space Network (DSN) van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA is een internationaal netwerk van radioantennes die onbemande interplanetaire ruimtesondes begeleidt en voorziet van communicatie tijdens hun verre ruimtereizen. Dit netwerk wordt eveneens ingezet voor radioastronomie toepassingen en is een onderdeel van NASA's Jet Propulsion Laboratory (JPL). Het DSN bestaat uit drie grote grondstations waarvan zich één bevindt in Cailifornië en de twee overige zich in Spanje en Australië bevinden. Deze faciliteiten zijn van onschatbare waarde doordat de centra de onmisbare link zijn in de communicatie met ruimtetuigen die ons zonnestelsel verkennen.

Dit gebeurde vandaag in 1947

De Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

M21 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) van ongeveer 4,6 miljoen jaar oud. Deze cluster bevat een 60-tal sterren en het object bevindt zich in de buurt…