Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)

Dit gebeurde vandaag in 1976

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaans-Duitse Helios-B ruimtesonde. Net als Helios-A werd ook de Helios-B ruimtesonde in een heliocentrische baan gebracht, net binnen de baan van planeet Mercurius, om de Zon te kunnen bestuderen. Het ruimtetuig vloog enkele maanden later uiteindelijk op een afstand van "slechts" 43 432 kilometer langs de Zon. De sondes bereikten tijdens hun ruimtereis een topsnelheid van 70 kilometer per seconde waardoor het destijds de snelste machines ooit waren die door mens werden gebouwd. Foto: NASA

De planetaire nevel NGC 2440 kan men terugvinden in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) en is van magnitude 9.4. De vorm van de binnenste ring is ovaal maar het buitenste en…