Canadian Space Agency (CSA)

Het David Florida Laboratory werd in september 1972 geopend en is de belangrijkste assemblage en testfaciliteit van de Canadian Space Agency (CSA). Dit complex bevindt zich in Shirley's Bay ten westen van Ottowa en werd genoemd naar een pionier van het Canadese ruimtevaartprogramma C. David Florida. Sinds zijn opening is het David Florida Laboratory enkel maar uitgebreid waardoor het vandaag de dag beschikt over tal van testruimten en technische faciliteiten. In het verleden werden naast Canadese satellieten zoals Radarsat-1 in het David Florida Laboratory ook kunstmanen voor Brazilië, Indonesië en Europa getest. Het Britse telecommunicatiebedrijf Inmarsat gebruikt het David Florida Laboratory als zijn belangrijkste faciliteit voor het testen van antennes. Daarnaast liet het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA in dit centrum ook het Orbiter Boom Sensor System ontwikkelen waarmee het hitteschild van de ruimteveren gecontroleerd worden tijdens elke missie. Het David Florida Laboratory is één van de weinige plaatsen op de wereld waar men de simulatie van een lancering en de vijandige omgeving van de ruimte kan nabootsen.

Het John H. Chapman Space Centre is het hoofdkwartier van het Canadese ruimtevaartagentschap CSA en bevindt zich in Longueuil in de Canadese provincie Quebéc. Dit futuristisch ogende complex is de thuisbasis van de Canadese ruimtevaarders en werd genoemd naar de vader van het Canadese ruimtevaartagentschap John Chapman. Binnenin het John H. Chapman Space Centre bevinden zich controlecentra voor satellieten, het Protein Crystal Growth Mission Support Centre, het Mission Operations Centre (MOC) waarin zich ook de Remote Multi-Purpose Support Room (RMPSR) bevindt en simulatoren voor de ISS-robotarm Canadarm2 en de Mobile Servicing System. Aangezien dit centrum het hoofdkantoor is van de Canadian Space Agency (CSA) bevinden zich hier ook tal van administratieve afdelingen. De bouw van het John H. Chapman Space Centre was in 1992 klaar.

De eerste van de vier grote telescopen van de Very Large Telescope (VLT) wordt voor het eerst naar de sterrenhemel gericht. De Very Large Telescope (VLT) is een observatorium van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) op de berg Cerro Paranal in de Atacamawoestijn in Chili op 2 635 meter hoogte. Het observatorium bestaat vandaag de dag uit vier grote 8,2-meter spiegeltelescopen van het type Ritchey-Chrétien, die de Unit Telescopes of UT’s worden genoemd, en een aantal kleinere telescopen met een spiegeldoorsnede van 1,8 m. De vier spiegeltelescopen kunnen als een interferometer aan elkaar worden gekoppeld, waardoor ze als één grote telescoop kunnen opereren. Foto: ESO