Plesetsk Cosmodrome

Lancering van een Sojoez raket vanop de Plesetsk lanceerbasis in Rusland Lancering van een Sojoez raket vanop de Plesetsk lanceerbasis in Rusland Foto: Starsem

De Plesetsk Cosmodrome bevindt zich 800 kilometer ten noorden van de Russische hoofdstad Moskou en is een belangrijke Russische militaire lanceerbasis. De Sovjet-Unie startte in 1957 met de bouw van de lanceerbasis die oorspronkelijk gebruikt werd voor het testen en lanceren van R-7 raketten. Een dorpje in de buurt van de lanceerbasis kreeg de naam Mirny en deed vooral dienst als verblijf voor de vele ingenieurs en militairen.

Het bestaan van deze lanceerbasis werd door de Sovjet-Unie lang ontkent maar een Engelse onderwijzer ontdekte in 1966 samen met zijn leerlingen dat de Cosmos 112 kunstmaan onmogelijk kon gelanceerd zijn vanop de Baikonur Cosmodrome. Toch duurde het tot 1983 eer de Sovjet-Unie openlijk het bestaan van deze lanceerbasis erkende. Uiteindelijk bleek dat de Plesetsk Cosmodrome niet enkel gebruikt werd voor het lanceren van kunstmanen maar het was en is nog steeds een belangrijke strategische opslag- en lanceerplaats voor Russische lange afstandsraketten. Tot 1997 werden meer dan 1 500 Russische raketten gelanceerd vanop deze plaats voor tal van militaire ruimtevaarttoepassingen. Hierdoor werd duidelijk dat deze lanceerbasis een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in de Koude Oorlog. Op het terrein zelf bevinden zich verschillende lanceercomplexen voor zowel orbitale als militaire raketten maar veel van de faciliteiten werden na de val van het communisme niet meer gebruikt. Vandaag de dag wordt de Plesetsk Cosmodrome enkel nog gebruikt voor het lanceren van Soyuz, Kosmos, Rockot en Tsyklon draagraketten. Helaas kent deze lanceerbasis ook een trieste geschiedenis. Zo kwamen er in juni 1973 negen mensen om het leven toen een Kosmos 3M raket explodeerde op het lanceerplatform. Op 18 maart 1990 stierven nog eens 50 mensen op de Plesetsk Cosmodrome toen arbeiders een Vostok raket aan het vullen waren met brandstof. Deze lanceerbasis werd nooit gebruikt voor bemande ruimtevaarttoepassingen.

Algemene info