Het Sovjet Maanprogramma

Lunniy Korabl: De Russische Maanlander

De Lunniy Korabl Maanlander

Iedereen heeft ongetwijfeld wel al foto's of beelden gezien van Amerikaanse astronauten die wandelen op de Maan. Het Amerikaanse Apollo Maanprogramma is dan ook nog steeds de grootste verwezenlijking van de mensheid op vlak van bemande ruimtevaart. Wat bij het grote publiek echter niet vaak geweten is, is dat de Sovjet-Unie eind de jaren '60 en begin de jaren '70 eveneens beschikten over een eigen krachtige Maanraket, een Sojoez 7K-LOK ruimtecapsule die de kosmonauten naar de Maan moest brengen en een bijhorende Maanlander.

N1: De Russische Maanraket

N1 Maanraket

Om Russische kosmonauten op weg te brengen naar de Maan had de Sovjet-Unie in de strijd met de Verenigde Staten om de wedloop naar de Maan een krachtige Maanraket nodig. De N1 raket moest uiteindelijk het antwoord worden op de krachtige en impressionante Amerikaanse Saturn V draagraket en zou de Russische Sojoez 7K-LOK ruimtecapsule en de bijhorende Lunniy Korabl Maanlander uit een baan om de Aarde op weg zetten naar de Maan.

Sojoez 7K-LOK: Kosmonauten naar de Maan brengen

Sojoez 7K-LOK

Het Russische Sojoez 7K-LOK ruimtetuig, dat ook wel ‘Lunny Orbitalny Korabl’ (LOK) genoemd werd, was de tegenhanger van de Apollo Command/Service Module (CSM) ruimtecapsule waarmee men Amerikaanse astronauten naar de Maan bracht. Net als zijn Amerikaanse tegenhanger moest de Sojoez 7K-LOK Russische kosmonauten tot in een baan om de Maan brengen waarna deze veilig zouden terugkeren naar de Aarde.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-73) met aan boord zeven astronauten en voor de tweede maal het United States Microgravity Laboratory. Tijdens deze zestien dagen durende bemande ruimtevlucht werden tientallen experimenten uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse overheid, universiteiten en bedrijven. Foto: NASA