Mercury-Atlas 1

(1 Stem)

De Mercury-Atlas 1 (MA-1) ruimtevlucht was de eerste missie waarbij een Mercury ruimtecapsule gelanceerd werd door een Atlas raket. Zoals gepland werden beiden op 29 juli 1960 gelanceerd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida. De Mercury ruimtecapsule was onbemand en beschikte ook niet over een 'launch escape system' waardoor de capsule zich zou verwijderen van de raket indien er een probleem zou opduiken tijdens de lancering. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap had een suborbitale vlucht gepland tijdens deze missie om zowel de Atlas raket als de Mercury ruimtecapsule te testen maar kort na de lancering liep het helemaal fout.

De Mercury ruimtecapsule nadat deze werd opgevist uit de Atlantische
Oceaan - Foto: NASA

Toen de Atlas raket zich op een hoogte van ongeveer 9,1 kilometer bevond, 58 seconden na de lancering, werd een technisch probleem vastgesteld in de raket waardoor deze de Atlantische Oceaan indook en zonk. Reddingswerkers slaagden erin de onbemande Mercury ruimtecapsule, die een gewicht had van 1,15 ton, terug boven te halen uit de oceaan waarna deze uitvoerig onderzocht werd door ingenieurs van de NASA. Later werden delen van deze ruimtecapsule tentoongesteld in het Kansas Cosmosphere and Space Center in Hutchinson. In totaal had deze eerste Mercury-Atlas missie 3 minuten en 18 seconden geduurd en had de ruimtecapsule een hoogte bereikt van 13 kilometer.

Meer in deze categorie: Mercury-Atlas 2 »

Dit gebeurde vandaag in 1947

De Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit…