SA-3

(1 Stem)
Lancering van de SA-3 raket. Lancering van de SA-3 raket. Foto: NASA

SA-3 (Saturn Apollo-2) was de derde testvlucht van een Saturn I raket uit het Amerikaanse Apollo programma. Net als bij de vorige twee testvluchten zou ook dit maal een S-1 rakettrap gelanceerd worden maar dit was de eerste maal dat de S-1 rakettrap 100% gevuld werd met brandstof. Net als bij de SA-2 missie maakte ook deze testvlucht deel uit van het Project Highwater waarbij men op grote hoogte een grote hoeveelheid water in de atmosfeer van de Aarde zou brengen om op deze manier wolkenvorming en het gedrag van waterdamp te bestuderen.

Tijdens deze SA-3 testvlucht zou men voor het eerst ook de zogenaamde retroraketten testen die de tweede rakettrap van de onderste moet scheiden. Net als bij de vorige twee Saturn I raketten werd er geen tweede rakettrap bovenop de onderste gemonteerd maar een zogenaamde dummy die gevuld werd met 109 000 liter water. Deze derde testvlucht uit het Apollo programma vond plaats tijdens gespannen politieke momenten tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie aangezien een paar weken eerder de Cubacrisis plaats vond. Hierdoor kregen niet-NASA medewerkers tijdelijk geen toegang meer tot alle NASA faciliteiten.

SA-3
De derde Saturn I raket staat klaar op het lanceercomplex 34 - Foto: NASA

Op 16 november 1962 vond de lancering plaats van de derde Saturn I raket. De raket werd gelanceerd vanop lanceercomplex 34 en opnieuw verliep de lancering vlekkeloos. Doordat de brandstoftanks van deze raket helemaal gevuld werden bereikte de Saturn I raket 4 minuten en 53 seconden na de lancering een hoogte van 167 kilometer. Dankzij deze geslaagde testvlucht kregen ingenieurs van het Marschall Space Flight Center nu voor het eerst een beeld van hoe een volledig gevulde S-1 rakettrap zich gedroeg tijdens de lancering. Net als bij de SA-2 vlucht werd ook tijdens deze missie de Saturn I raket tot ontploffing gebracht eenmaal deze zijn hoogste punt had bereikt. Hierdoor kwam de 109 000 liter water vrij in de hoogste lagen van de atmosfeer waardoor wetenschappers nu mooi de vorming van een wolk en het gedrag van waterdamp konden bestuderen op grote hoogte. In totaal duurde deze SA-3 testvlucht 4 minuten en 53 seconden en deze derde Saturn I raket had bij zijn lancering een totaal gewicht van bijna 500 ton.

Meer in deze categorie: « SA-2 SA-4 »

De Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.

M62, ook gekend als NGC 6266, is één van de helderste bolvormige sterrenhopen in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager) en heeft een opvallend onregelmatige vorm. Deze bolhoop bevindt zich ook dicht…